Samenwerkend leren met behulp van ICT binnen CGO (Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

In de reeks Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken? heb ik tot dusver vrij weinig aandacht geschonken aan samenwerkend leren met behulp van ICT. In de achtste bijdrage uit deze reeks wil ik dat graag goed maken. Want samenwerkend leren is vanuit het oogpunt van didactiek belangrijk, maar ook omdat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenwerkend leren met behulp van ICT binnen CGO (Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Door de toenemende complexiteit van het werk zullen werknemers steeds vaker met elkaar moeten samenwerken om vraagstukken op te lossen. Daarom ligt het voor de hand dat aankomende werknemers binnen het onderwijs ook samen leren. Bovendien wordt leren gezien als een sociaal proces, waarbij je vooral ook samen met anderen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chatcoachen kan effectief zijn, laat onderzoek zien (seminar 26 maart)

Chatcoachen is een vorm van e-coaching, waarbij coaching door middel van instant messaging en e-mail plaatsvindt. Vaak wordt gedacht dat fysieke aanwezigheid noodzakelijk is voor kwalitatief goede coaching. Hoe krijg je anders een vertrouwensrelatie tussen coach en ‘coachee’? Hoe houd je anders rekening met non-verbale signalen? Dat deze vorm van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs: klep dicht (Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Door laptops in het onderwijs te gebruiken, ben je veel flexibeler in het inzetten van ICT binnen leersituaties. Pedagogisch-didactisch gezien is het gebruik van laptops binnen het onderwijs voor verbetering vatbaar. Laptops in het onderwijs: klep dicht uit de reeks Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken? gaat in op het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs: klep dicht (Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Door laptops in het onderwijs te gebruiken, ben je veel flexibeler in het inzetten van ICT binnen leersituaties. Je kunt ICT gebruiken op het moment dat dit belangrijk is voor het leerproces. Maar je kunt ook met leerlingen afspreken om de ‘klep’ van de laptop een tijd dicht te doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder