Begeleiden met behulp van ICT binnen CGO (Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?)

Ik ben uiteraard nog niet klaar met de reeks Hoe kan ICT competentiegericht leren versterken?. De volgende uitgave gaat daarom over begeleiden met behulp van ICT binnen CGO. Ik beschrijf redenen waarom je ICT zou moeten inzetten bij begeleiding van leerlingen. Beperkingen zijn er ook. Verder heb je diverse technologieën

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Begeleiden met behulp van ICT binnen CGO

Er wordt wel eens gesteld dat leerlingen bij competentiegericht onderwijs aan hun lot worden overgelaten. Niets is minder waar, als tenminste sprake is van kwalitatief goed competentiegericht onderwijs. Wel is sprake van minder klassikale instructie, in vergelijking met het vakgerichte eindtermenonderwijs. Daarentegen zal er meer gebruik worden gemaakt van individuele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier dimensies van leren 2.0 en de impact van social media op onderwijs

Learning 2.0 – The Impact of Social Media on Learning in Europe is een zogenaamde policy brief waarin Christine Redecker, Kirsti Ala-Mutka en Yves Punie met name de potentie van leren 2.0 beschrijven, evenals de mogelijkheden van social media voor onderwijsinnovaties, uitdagingen, knelpunten en belemmeringen. Zij eindigen met beleidsaanbevelingen. De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbod laptops tijdens college: brevet van pedagogisch-didactisch onvermogen

Ik heb me afgevraagd of ik hier nogmaals aandacht aan moet besteden: Amerikaanse professoren die het gebruik van een laptop tijdens colleges verbieden. Een brevet van pedagogisch-didactisch onvermogen, vind ik. Beter zou het zijn als de hooggeleerde heren eens kritisch zouden nadenken over wanneer zij de laptop wel, en wanneer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende onderwijsinnovatie vraagt om meer dan alleen technologie

Katrina A. Meyer gaat in de meest recente uitgave van de Educause Quarterly in op de rol van ontwrichtende technologie in het hoger onderwijs van de toekomst. Als je verschillende artikelen en boeken over disruptive innovation in het onderwijs hebt gelezen, dan voegt het eerste deel van The Role of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom is onderbenutting alleen een probleem bij ICT?

Van elektronische leeromgevingen gebruik je vaak maar een klein deel van de functionaliteit. Verreweg de meeste gebruikers passen maar een fractie toe van de mogelijkheden van hun tekstverwerker of presentatieprogramma. En menige optie van je laptop blijft tot in de lengte der dagen verborgen. ICT in het onderwijs wordt mede

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat moet je weten over e-readers?

E-readers are portable, low-power, high-resolution devices that display digital versions of written material from books, magazines, newspapers, and other printed sources. They typically use e-ink, a display technology designed to simulate printed paper that offers similar resolution as newsprint and, relative to an LCD screen, eliminates glare and reduces eyestrain.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf pijlers voor veranderingen

How John Chambers Learned to Collaborate at Cisco beschrijft hoe de grote baas van Cisco, John Chambers, zijn onderneming heeft veranderd van een hokjescultuur in een organisatie waar samenwerking centraal staat. Volgens auteur Morten Hansen kende dit veranderproces vijf pijlers: Een andere leiderschapsstijl. You can't create collaboration if you're an

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder