Met ICT feedback geven op competentieontwikkeling

Als je het hebt over het zichtbaar maken van en feedback geven op competentieontwikkeling met behulp van ICT, dan mogen de competentiemeters natuurlijk niet ontbreken. Deze instrumenten worden gebruikt om de competentieontwikkeling van leerlingen te monitoren. De laatste jaren hebben verschillende bedrijven en kenniscentra elektronische competentiemeters ontwikkeld. Via die competentiemeters

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarden voor onderwijsvernieuwing (tip!)

Ons onderwijs wordt te zeer gedomineerd door zaken als standaardisatie, regels, methoden, verplichtingen en testen.  Rob Jacobs zet daar learner values tegenover die allen worden afgekort met ICE. Indrukwekkend. Ik ga ze niet samenvatten of vertalen. Gewoon uitprinten en boven je bed hangen. Wellicht ook wat voor Ella Hueting die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De potentie van blended learning voor laagopgeleiden

In Blended learning: een aangewezen leerweg voor laaggeschoolde volwassenen? presenteert Ghislain De Bondt enkele bevindingen uit zijn onderzoek naar de manier waarop Oost-Vlaamse cursisten met een elektronische leeromgeving (ELO) hebben gewerkt (blader door naar pagina 2). Zijn speciale belangstelling gaat daarbij uit naar de mogelijkheden van blended learning voor laagopgeleide

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een tweede leven voor het e-portfolio

Volgens Graham Attwell hoor je -in tegenstelling tot een aantal jaren geleden – anno 2010 weinig meer over elektronische portfolio's. In Rethinking e-Portfolio's vraagt hij zich af hoe dat kan. Graham constateert dat er nooit consensus was over het doel van een e-portfolio. Vanuit verschillende pedagogisch-didactische benaderingen is heel verschillend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Self-direction en (t)e-learning

Een tijd geleden kreeg ik een rondleiding door het nieuwe Orbis Medisch Centrum in Sittard-Geleen. Een belangrijk kenmerk van dit medisch centrum is het gebruik van de nieuwste technologieën. Zo rijden er robots rond die goederen van het magazijn naar afdelingen transporteren, en kunnen medewerkers dankzij een smartcard gemakkelijk op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectieve vormen van hybride leren

Volgens Christine van Dusen hebben veel mensen een beeld van een "static, impersonal, anti-social school experience" als zij aan online leren denken. Niets is minder waar, blijkt uit haar vlot leesbare eSchool News rapport Beyond virtual schools. Van Dusen beschrijft in dit rapport een aantal voorbeelden van technology enhanced learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gecontroleerde serendipiteit en onderwijs

Al eens van 'controlled serendipity' gehoord? Ik niet. Tot gisteravond. In feite is 'gecontroleerde serendipiteit' een proces waarbij informatie gefilterd, verbonden en gedeeld wordt. Volgens Nick Bilton is dat precies wat bloggers doen. Zij lezen massa's informatie, maken daar selecties uit en publiceren er over op hun weblog. Volgens Bilton

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Richtlijnen voor effectief onderwijs

Het Amerikaanse MIT stelt veel leerstof 'om niet' beschikbaar. Eén van die open educational resources is de reader Guidelines on Learning that Inform Teaching. Deze richtlijnen -bedoeld voor docenten die inspirerend onderwijs willen verzorgen- zijn onderverdeeld in vijf categorieën zoals: het motiveren van lerenden en het ontwerpen van een curriculum.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder