Vertrek naar dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010 (#cvi2010)

Zo meteen vertrek ik naar Veldhoven. Morgen start daar dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010. Als voorzitter van de programmacommissie mag ik er vandaag al naar toe (t/m vrijdag). Vandaag treffen we namelijk de nodige voorbereidingen om morgen zo'n 1300 bezoekers te kunnen ontvangen. Het zal ongetwijfeld weer een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat pingen de ‘digitale kloof 2.0’ vergroten?

Dat woorden vaak verschillende betekenissen hebben, wist ik. Dat dat ook voor 'pingen' geldt, wist ik tot vanochtend niet. Ik heb namelijk altijd gedacht dat je met pingen de verbinding met een externe host kon testen, zoals ook het computerwoordenboek aangeeft. De Volkskrant van vanochtend schrijft  dat 'pingen' een kruising

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Call for Papers Online Educa Berlin 2010 (#OEB10)

Als kersvers lid van het adviescomité van de Online Educa Berlijn heb ik natuurlijk de morele plicht om jullie te informeren over de call for papers van dit meest omvangrijke, internationale e-learningcongres inn Europa. Je voorstel kan betrekking hebben op diverse formats en thema's. De deadline is 14 mei aanstaande.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenwerken leren in groepen vs coöperatief leren in netwerken

Interessante bijdrage van Stephen Downes over groepen, netwerken, samenwerking en coöperatie. Volgens Stephen is samenwerking (collaboration) verbonden met groepen, terwijl coöperatie bij netwerken hoort: The significant difference is that, in the former (groepen, WR), the individual is subsumed under the whole, and becomes a part of the whole, which is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovatieimpuls onderwijs gericht op incrementele verandering (blijkt achteraf)

De blogpost Innovatieimpuls onderwijs – tussen droom en daad van Fons van den Berg heeft mij aan het denken gezet. Fons doet verslag van de bekendmaking van de winnende concepten van de stimuleringsregeling Innovatieimpuls Onderwijs (IIO). Deze regeling is bedoeld voor het bedenken van concepten door scholen die moeten leiden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat docenten moeten weten van doceren met ICT?

Tony Bates heeft een origineel lijstje geproduceerd met wenselijke bekwaamheden voor docenten, op het gebied van ICT en onderwijs: Epistemologie: verschillende typen kennis onderscheiden. Weten hoe het brein werkt (en wat de gevolgen zijn voor leren). Leertheorieën. Onderwijs ontwerpen. Leertechnologieën (de relatie tussen leerdoelen, leerinhouden en technologie). Projectmatig werken. Hij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder