De manier van denken over leeromgevingen verandert

De 2010 K12-editie van het Horizon rapport is uit. Het Consortium for School Networking en het New Media Consortium beschrijven hierin zes belangrijke technologieën die het onderwijs op korte, middellange en langere termijn beïnvloeden. Spotlight Magazine vat de ontwikkelingen samen. Het rapport benadrukt bijvoorbeeld de ontwikkeling dat jongeren veel buiten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je microbloggen inzetten om je productiviteit te verbeteren?

Use Microblogging to Increase Productivity gaat over de zakelijke 'broertjes en zusjes' van Twitter. De auteurs beschrijven o.a. hoe Yammer ingezet is voor het herontwerp van een opleidingsprogramma van een organisatie. Converstaties via Yammer leiden tot constante feedback. In tegenstelling tot vragenlijsten die voorheen werden uitgezet, maar pas na enkele weken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OOG in OOG met OOG voor het MBO

OOG voor het MBO staat voor ‘Onafhankelijke Onderwijsgroep voor het MBO’. Een groep onderwijskundig strategische denkers, al jaren op relevante functies werkzaam binnen de BVE sector, benadert de ontwikkeling van de sector op onconventionele wijze. Dat wil zeggen, dat gedacht wordt vanuit zowel deelnemersperspectief en de inhoud als vanuit het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kan het onderwijs leren van de organisatie van het CvI-congres? (#cvi2010)

Zo, dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT editie 2010 is achter de rug. De ongeveer 1300 deelnemers zijn naar huis, de de Koningshof is inmiddels leeg, het projectbureau weer gevestigd in Den Bosch, de leerlingen kunnen weer gewoon naar school, en ik aan mijn normale werk. Maar eerst tijd voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblectures: het zijn vooral praktische bezwaren die tussen droom en daad staan

Steeds meer Amerikaanse colleges en universiteiten zijn van plan om hoorcolleges via internet toegankelijk te maken. Dat blijkt uit een recente studie, schrijft Spotlight magazine. Niet elke docent is er al klaar voor. Als bezwaren worden genoemd: Men is verlegen. Men is terughoudend om intellectueel eigendom te delen. Men is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Achter de presentatorenbalie #cvi2010

Vandaag is de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT officieel van start gegaan. Als voorzitter van de programmacommissie mag ik de presentatorenbalie bemensen, samen met collega programmacommissielid Floor die bij het Regio College verpleegkunde studeert. Vooral in het begin kan dat hectisch zijn, als veel presentatoren tegelijkertijd binnenkomen. Wat we doen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie voorbereidingen dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010 (#cvi2010)

Vandaag hebben we de laatste voorbereidingen getroffen voor dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT 2010, die morgenvroeg van start gaat. 'We' is een indrukwekkend gezelschap dat bestaat uit het projectteam van het Consortium voor Innovatie (niet alleen de 'usual suspects' als Addy, Annemarie, Kimmely, Ellen en Willem, maar ook de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder