Powerpoint is geen excuus-Truus (#in)

Een recent artikel in de New York Times levert scherpe kritiek op Powerpoint. Dit presentatieprogramma zou ons 'dom' maken. Complexe problemen kunnen niet worden gereduceerd tot enkele 'bullits'. Powerpoint zou een illusie van begrip en controle kunnen creëren. Het programma stifles discussion, critical thinking and thoughtful decision-making. De voorbeelden in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weg met de ideologie van controle en conformisme binnen het onderwijs (#in)

Bruce Hammonds weet zijn kritiek op standaardisatie van het onderwijs, en de bijbehorende manier van beoordelen, altijd mooi te verwoorden. Ook nu weer. Hammonds spreekt van een failing scientific management ideology of control and conformity. Volgens hem is het echte probleem van het onderwijs dat we er niet in slagen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stand van zaken ICT in het Schotse onderwijs (#in)

De Schotse afdeling van JISC heeft voor de vierde keer een zogenaamde ETNA-studie uitgevoerd. In deze studie staat het gebruik van ICT en de houding van het Schotse vervolgonderwijs ten aanzien van technologie centraal. Daarbij kijkt men naar zeven groepen cohorten (variërend van docenten, middenmanagers, ICT'ers tot lerenden). Enkele opvallende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Britse ondernemingen ontevreden over hun leermanagementsysteem (#in)

Als ik het bericht British enterprises concerned about LMS standards mag geloven zijn Britse ondernemingen in overgrote meerderheid ontevreden over hun leermanagementsysteem (LMS). Slechts 30% geeft aan tevreden te zijn met de resultaten van het gebruik van hun LMS. Slechts 17% van de LMS gebruikers zou de huidige leverancier bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki’s positieve leermiddelen bij doordacht didactisch ontwerp (#in)

Wiki's zijn in potentie krachtige instrumenten om kennisconstructie mee te faciliteren. Dat weten web 2.0-adepten met een warm kloppend hart voor leren inmiddels wel. Maar hoe kijken lerenden aan tegen het gebruik ervan binnen het onderwijs? Over die vraag gaat Why Wikis? Student Perceptions of Using Wikis in Online Coursework.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe (vooral) jongeren internet gebruiken voor leren (#in)

Graham Attwell illustreert in How we use technology and the Internet for learning hoe met name jongeren door middel van internet leren. Young people today are collecting their treasure to make their own meanings of objects they discover on the web. 57% van de jongeren, blijkt uit Brits onderzoek, gebruikt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vygotsky en de persoonlijke leeromgeving

In een zeer uitvoerige blogpost probeert Graham Attwell een verband te leggen tussen de opvattingen van de in 1934 overleden Lev Vygotysky en de hedendaagse persoonlijke leeromgeving. Volgens Attwell ondersteunt een persoonlijke leeromgeving individueel en samenwerkend leren in diverse contexten. Daarnaast bevordert de persoonlijke leeromgeving de autonomie van lerenden, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectieve beroepspraktijkvorming. Pleidooi voor co-creatie van school en leerbedrijf (#in)

Het discussiestuk Effectieve beroepspraktijkvorming. Pleidooi voor co-creatie van school en leerbedrijf staat al langer op mijn 'waard om over te bloggen'-lijst. Bert van Veldhuizen schetst namens 'OOG voor het MBO' hierin de contouren van een visie op praktijkleren in het beroepsonderwijs. In de diverse publicaties over beroepspraktijkvorming (BPV) ontbreekt zo'n

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digital storytelling voor een creatieve en vernieuwende manier van e-learning

Het vertellen van verhalen is natuurlijk een stokoude manier van kennisoverdracht. Nalin Sharda beschrijft evenwel hoe digital storytelling kan bijdragen aan creativiteit en innovatie. Most people are capable of being creative and innovative, but often do not know how to get their creative juices flowing. Zij verbinden daarbij informatie, kennis,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder