De weblog als ELO (een terugkerende discussie)

Willem Karssenberg stelt naar aanleiding van een blog post van Kaj Rietberg de vraag of een weblog geschikt is als elektronische leeromgevingen, en onderwijsinstellingen dus af kunnen stappen van BlackBoard, Moodle, Fronter, N@tschool, en dergelijke. Een oude discussie. Ik heb net nog eens door mijn berichten over (elektronische) leeromgevingen gebladerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat telepresence doorbreken (en wat betekent dat voor leren)? (#in)

Volgens CIO.nl neemt het enthousiasme van bedrijven voor telepresence toe. Zij omschrijven deze technologie als de high-def vorm van teleconferencing waarbij deelnemers het idee hebben dat ze samen in één ruimte zitten. CIO.nl refereert aan onderzoek van TheInfoPro, waarin bijna zeven van de tien bedrijven weliswaar aangeeft nooit gebruik te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Niemand de poort uit zonder een portfolio (#in)

Onder dit motto is vandaag, in aanwezigheid van de demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt, de Stichting ePortfolio Support (StePS) gelanceerd. Mede-initiatiefneemster Marij Veugelers, waar ik in het verleden mee heb samengewerkt, is manager van de activiteiten van deze stichting. Zij had mij -en een aantal anderen- uitgenodigd aanwezig te zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Praktische handreikingen voor het gebruik van een digitaal schoolbord (#in)

De afgelopen week besteedde ik aandacht aan een publicatie over digitale schoolborden (waar overigens ook Eva van Winden aan mee heeft gewerkt; Eva, excuus voor het niet eerder vermelden). Iets eerder heeft André Manssen een veel uitvoeriger boek geschreven met als titel Basisvaardigheden 'SMART Notebook'-software (o.a. Karin Winters heeft er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van het nature-nurture naar het brein-didactiek-motivatietheorie debat (#in)

Toen ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw pedagogische wetenschappen studeerde, was één van de toen actuele academische discussies: worden de eigenschappen van een individu vooral bepaald door aanleg (zijn ze aangeboren?) of door de leefomgeving (opvoeding)? Volgens John Locke zijn kinderen bij hun geboorte bijvoorbeeld een onbeschreven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder