Nieuwe functionaliteit Tweetdeck kan Twitter ‘functioneler’ maken (#in)

Ik ben een enthousiast gebruiker van Twitter. Ik gebruik Twitter via mijn iphone, Macbook en -straks- de iPad. Mijn favoriete applicatie is Tweetdeck. Ik vind Twitter erg handig om geattendeerd te worden op onder andere blogposts, congressen, artikelen en nieuws. Daarnaast is Twitter een prima medium om vragen te stellen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie trends bij directieberaad Leeuwenborgh Opleidingen (#in)

Vanochtend mocht ik een presentatie verzorgen over trends op het gebied van ICT in het onderwijs bij het directieberaad van de 'concullega's' van Leeuwenborgh Opleidingen. Dit, naar aanleiding van de presentatie die ik in januari tijdens de saMBO~ICT conferentie heb gehouden. CvB-lid Ferno Schneiders had die presentatie bijgewoond. De inhoud

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creativiteit en leren zijn gebaat bij speelsheid (#in)

Derek Cheshire breekt een lans voor meer speelsheid bij leren. Daarbij doelt hij niet op verkennen ("explore"), omdat bij verkennen nog steeds sprake is van 'volwassen' (en dus beperkende) regels.  In zijn bijdrage beschrijft  Chesire een aantal kenmerken van 'spelen'. Play doet een beroep op je voorstellingsvermogen en fantasie. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

BON weet niet wie de staatssecretaris van Onderwijs is

Beter Onderwijs Nederland hamert toch altijd zo op feitenkennis (schijnt in een politiek debat in elk geval essentieel te zijn)? Toch weten ze schijnbaar niet dat Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart staatssecretaris van onderwijs is.    Op 26 mei 2010 om 20.02 uur gehaald van: http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/6909. Ook opvallend is hun bijval voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer moet je social media inzetten voor leren? (#in)

Dankzij social media beschikken we over een nieuwe verzameling gereedschappen die we voor leren kunnen inzetten. De vraag is alleen wanneer moeten we social media inzetten voor leerdoeleinden? Die vraagt probeert Michele B. Medved te beantwoorden in When to Use Social Media for Learning. Medved maakt daarbij een onderscheid in:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learningcontent lijkt (vaak) op muziektijdschriften voor de iPad (#in)

Erwin Blom beschrijft in "Ja, de iPad is fantastisch om te lezen, maar gaan tijdschriften daar van profiteren?" een knelpunt waarmee ook onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten te maken krijgen en hebben: contentontwikkelaars maken onvoldoende gebruik van de unieke eigenschappen van nieuwe technologieën zodat daadwerkelijk waarde voor de eindgebruiker wordt toegevoegd. Erwin had

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De effectiviteit van online lezen (#in)

Ik heb gisteren het artikel "Lezen en leren zonder papier – Een eeuwige gelofte?" van Marianne Driessen gemaild gekregen. Op internet is helaas alleen een samenvatting van dit artikel te vinden. Driessen waarschuwt er voor om binnen het onderwijs papieren leesteksten klakkeloos te vervangen door online lezen. Deze vorm van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder