Laptops in het onderwijs worden zonder doordacht plan een ramp (#in)

Hoogleraar Perry Samson doet in How laptops can enhance learning in college classrooms een forse uitspraak over het gebruik van laptops tijdens klassikaal onderwijs. If you allow laptops in the classroom without a plan for how you'll use them, you can potentially invite disaster. It's unlikely that students will be

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie webinar over SCORM (#in)

Vanavond heb ik een online seminar bijgewoond over het Sharable Content Object Reference Model, SCORM. Mijn doel hiermee was tweeledig: Weer eens ervaring opdoen met webinars. Bijgepraat worden over SCORM. Er komen immers nieuwe versies uit van dit model. SCORM -een specificatie van het Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative– zorgt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat betekent de digitale agenda voor (t)e-learning? (#in)

Recent heeft Euro-commissaris Nelie Kroes de digitale agenda voor Europa gepresenteerd (er is ook een samenvatting van tien pagina's beschikbaar). The objective of this Agenda is to chart a course to maximise the social and economic potential of ICT, most notably the internet, a vital medium of economic and societal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een overkill aan stemwijzers (maar deze is wel leuk) (#in)

Hoelang bestaan stemwijzers nu al? Ik kan me de eerste van het Instituut voor Publiek en Politiek nog herinneren. Die werd toen nog niet gemanipuleerd door politieke partijen. Partijen proberen vandaag de dag immers invloed uit te oefenen op vragen (en uiteraard antwoorden) om zo gunstig mogelijk in een stemwijzer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat je moet weten over open educational resources? (#in)

EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) heeft weer een nieuwe editie uit hun 'zeven dingen die je moet weten over…'-serie gepubliceerd. Dit keer over open educational resources (OER). Willem van Valkenburg schreef er gisteren ook al over. De twee pagina's lange uitgave begint met een casus die vooral laat zien dat docenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leidt ‘disintermediation’ tot transformatie van het onderwijs? (#in)

In Disintermediation: The disruption to come for Education 2.0 legt Rob Tucker de relatie tussen transformatie van het onderwijs en het proces van disintermediation (via George Siemens). Hiermee doelt hij op het verdwijnen van tussenpersonen uit de waardeketen. Een bekend voorbeeld zijn de reisbureaus die bemiddelen tussen klant, vervoerder en eigenaar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veel jongeren maken zich druk om hun online reputatie (#in)

Pew Internet heeft een nieuw onderzoek gepubliceerd over de wijze waarop jongeren omgaan met social media, in relatie tot hun online reputatie. Zo nemen jongeren, meer dan ouderen, maatregelen om de hoeveelheid persoonlijke informatie op internet te beperken. Ook zijn jongeren bijvoorbeeld actiever als het gaat om het veranderen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder