En mijn voorkeursstem gaat morgen naar…. (#in #nosdebat)

Dat ik morgen GroenLinks ga stemmen, zal volgers van deze weblog waarschijnlijk niet verbazen. Ik ben lid sinds de oprichting, lange tijd -met plezier- actief geweest, maar heb nu (schaam, schaam) geen tijd weten vrij te maken om campagne te voeren voor de partij die noodzakelijke modernisering op sociaal-economisch gebied

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends ICT in het onderwijs draaien niet om technologie (column #in)

We worden nog steeds overspoeld door technologische ontwikkelingen. De belangrijkste trends op het gebied van ICT in het onderwijs zijn echter niet technologisch van aard. In deze column in het juni-nummer van SURF magazine beschrijf ik twee van de vele ontwikkelingen (ik had er een heel artikel aan kunnen wijden).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenvatting Self-Determination Theory (#in)

Het artikel Self-Determination Theory Meets Solution- Focused Change: Autonomy, competence and relatedness support in action van Coert Visser stond al een tijd op mijn 'te lezen lijst'. Visser legt in deze bijdrage het verband tussen de Self-Determination theorie van Deci en Ryan en de Solution-Focused approach, een bepaalde manier van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Handleiding samenwerkend leren (#in)

De Educause learning initiative heeft een handleiding samengesteld waarmee je een tweedaagse workshop over samenwerkend leren kunt opzetten. De gids bestaat uit vijf onderdelen (PDF-documenten): Inleiding (o.a. leerdoelen, suggesties voor het format, suggesties voor activiteiten voorafgaande aan de workshop). Welke technologieën kun je gebruiken voor samenwerkend leren (met een zwaar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De persoonlijke leeromgeving van een leerling (#in)

Wendy Drexler is een leerling en heeft een screencast gemaakt waarin zij haar persoonlijke leeromgeving toont. Indrukwekkend. Zij gebruikt diverse internettechnologieën (via Symbaloo).  In de screencast stelt dat zij niet mag bepalen wat zij moet leren, maar wel hoe en wanneer. De hoge mate van autonomie versterkt ook het verantwoordelijkheidsgevoel,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Met cloud computing snel inspelen op veranderende omstandigheden (#in)

Bernard Golden heeft een leesbaar artikel geschreven waarin hij beschrijft wat cloud computing is, en wat de toegevoegde waarde van cloud computing voor organisaties kan zijn. Golden haalt het National Institute of Standards and Testing aan dat stelt dat cloud computing vijf kenmerken heeft: On-demand self-service: organisaties kunnen beschikken over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Compensatieregeling T-mobile: is dit niet voldoende? (#in)

Ik ben één van die T-mobile klanten die hinder ondervindt van capaciteitsproblemen op het 3G netwerk. Het 3G netwerk doet me regelmatig aan de begintijd van internet denken. Geen verbinding, of zo traag als dikke, eh, stroop. Ik was dan ook blij met de aangekondigde compensatieregeling. Van het formulier Dekkingsvragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zet niet online wat je niet je oma gaat zeggen (#in)

Schools working to protect students from online dangers while embracing technology illustreert het geworstel van veel (Amerikaanse) scholen met social network-technologie en de risico's die leerlingen lopen. Increasingly, school districts find themselves in the position of trying to protect children while embracing technology to stay relevant. Het artikel bevat onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale inwoners en digitale bezoekers (#in)

Michael Feldstein bespreekt een discussie waarin David White een onderscheid maakt tussen digital visitors en digital residents: de kloof tussen mensen die de waarde zien van sociale netwerken, en zij die dat niet doen. De eerste groep beschouwt het internet als een verzamelijk gereedschappen, de tweede groep als een sociale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder