Opleidingsprofessionals niet overtuigd van nut social media voor leren (#in)

Social media kunnen een belangrijke rol spelen bij leren en ontwikkelen, al zijn opleidingsprofessionals daar lang niet altijd van overtuigd. Die conclusie kun je volgens Managers Online trekken uit recent onderzoek van Vanguard Leadership (tip van HRBase) Het onderzoek laat zien dat opleidingsprofessionals weliswaar op grote schaal social media gebruiken, maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-portfolio: modellen voor reflectie en voorbeelden van een methodiek (#in)

De laatste paar dagen is een aantal bijdragen over elektronische portfolio's verschenen, die volgens mij de moeite waard zijn om te bespreken. Helen Barrett presenteert kort twee modellen voor reflectie. In de eerste plaats het model voor reflectie van Gibbs. Dat model bestaat uit zes stappen (beschrijving, gevoelens/gedachtes, evaluatie, analyse,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

EduFeedr: blogs voor onderwijsdoeleinden volgen (#in)

Stel je maakt binnen je onderwijs minder gebruik van een traditionele elektronische leeromgeving, maar vooral van weblogs. Dan heb je als onderwijsgevende natuurlijk een gereedschap nodig om de communicatie op deze web 2.0-platforms te kunnen volgen. Teemu Leinonen heeft daarom EduFeedr ontwikkeld (open source software). EduFeedr is a web-based feed

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is er een alternatief voor de elektronische leeromgeving? (#in)

De Educause Learning Initiative heeft een bijzondere editie uitgegeven van de 'zeven dingen die je moet weten over'-serie: 7 Things You Should Know About LMS Alternatives. In deze editie verkennen zij de mogelijkheden om elektronische leeromgevingen te vervangen door een set web based applicaties zoals social bookmarking tools, weblogs en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

BlackBoard koopt Elluminate en Wimba (#in)

Opvallend bericht van Stephen Downes: BlackBoard heeft voor 116 miljoen dollar Elluminate en Wimba gekocht. Deze applicaties worden gebruikt voor synchrone vormen van e-learning, zoals virtual classrooms. Dit is opvallend omdat Blackboard-concurrent Fronter, die wij bij Gilde Opleidingen gebruiken, een integratiemogelijkheid met Elluminate heeft. Je kunt je voorstellen dat ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we ‘leven’ en ‘connecties’ herdefiniëren? (#in)

Has computer and communication technology allowed us to connect more deeply with life? Or, as we become more connected with this technology, are we becoming more disconnected from life? Deze vraag probeert psycholoog Jim Taylor te beantwoorden in Does Technology Connection Mean Life Disconnection? Taylor verbaast zich en maakt zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

CGO langs de meetlat (#in)

Afgelopen vrijdag werd ik gewezen op de publicatie Cgo langs de meetlat: Op zoek naar de effecten van competentiegericht onderwijs in het mbo van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs. Deze uitgave is de 'publieksversie' van een veel uitvoeriger cgo-monitor, die sinds 2004 wordt uitgevoerd. De onderzoekers kijken naar de effecten van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder