ICT beïnvloed het leren sterker dan het onderwijs (#in)

Volgens Daniel Rasmus zijn er tien manieren waarop het internet het onderwijs verandert. Ik zal een aantal manieren kort beschrijven en meteen becommentariëren: Je hoeft geen school meer te bezoeken, om toegang te hebben tot kennis. Commentaar: klopt. Maar je bent voor een diploma (=civiel effect) nog steeds afhankelijk van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meedoen aan onderzoek blended learning? (#in)

Karline Timmermans studeert aan de post-HBO leergang e-learning van Fontys (waar ik in mijn vrije tijd gastdocent ben) en doet onderzoek naar succesfactoren voor ‘blended learning’. In haar onderzoek wil zij onderzoeken hoe het curriculum van een blended-learning opleiding is samengesteld. Welke factoren bepalen de mate van succes van een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennis als bijproduct in de flow of knowledge-benadering (#in)

Hieronder vind je een kort en krachtig interview met John Hagel van Deloitte's Center for the Edge. Hagel geeft aan dat medewerkers niet gemotiveerd zijn om hun kennis via digitale opslagplaatsen expliciet te maken. In plaats van deze 'stocks of knowledge'-benadering gaat het er om de juiste mensen te identificeren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale baten internet hoger dan de kosten en toename mobiel internet (#in)

Het Pew Internet project heeft de afgelopen week nieuwe rapporten gepubliceerd. In het eerste rapport heeft men bijna 900 internet experts en andere internetgebruikers gevraagd naar de sociale baten en kosten van het internetgebruik. De overgrote meerderheid denkt dat de baten groter zijn dan de kosten. Applicaties zoals email en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder