Eigen technologie binnen een efficiënt beheerde omgeving (#in)

Ik ben een groot voorstander van Bring Your Own Technology (BYOT): gebruikers moeten in staat zijn die technologie te gebruiken, die zij zelf willen gebruiken. Meer keuzevrijheid betekent meer betrokkenheid en een grotere motivatie, wat positief van invloed is op de prestaties van mensen. BYOT kan echter ook op gespannen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Succesfactoren voor gebruik social media binnen communities of practice (#in)

De stelling dat social media een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan communities of practice (CoP), bevat inmiddels net zo veel nieuws als de constatering dat Jan-Peter Balkenende een bril draagt. Om die reden hoef je Social Media in Communities of Practice van Scott Palmer ook niet te lezen. Maar wellicht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis authoring tools (en andere applicaties voor leren) (#in)

Wel eens Downloads van Learning Circuits bezocht, het online magazine van de American Society voor Training and Development? Op deze site vind je allerlei gratis (demo)versies van applicaties die je voor leren kunt gebruiken. Deze maand besteden zij bijvoorbeeld aandacht aan drie gratis authoring tools, waarmee je online leerstof kunt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vergroot de effectiviteit van conferenties (#in)

Onderstaande slides zijn ook prima te volgen, zonder het begeleidende verhaal (wat meestal niet het geval is). Je leert hoe je conferenties meer effectief kunt maken, onder meer door de fysieke omgeving van een conferentie aan te passen. Enkele lessen hieruit: Sessies op een conferentie moeten gemeenschappelijk en democratisch zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het e-portfolio als concept, proces en product (#in)

De grootmoeder aller elektronische portfolio's, Helen Barrett, blogt niet heel intensief meer (meestal beschrijft zij alleen waar zij optreedt). Gisteren heeft zij echter een aanbevelingswaardige post geschreven. Zij positioneert het e-portfolio hierin als concept, proces en product. Onder 'concept' verstaat zij dat het portfolio meerdere doelen kan hebben (leren/reflectie en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Intensief gebruik ICT in onderwijs voorwaarde voor succes? (#in)

Via de blog van Annet Smith werd ik vandaag geattendeerd op de rapportage van het project Het Leren van de Toekomst: een Kennisnet/Surfnet innovatieproject waarin leerlingen van een basisschool drie weken lang onderwijs hebben gehad met behulp van diverse vernieuwende ICT-toepassingen. TNO heeft dit experiment begeleid en geëvalueerd, met dit beknopte

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Skype gebruiken in de klas (#in)

Shelly Terrell heeft een hele praktische blogpost geschreven over het gebruik van Skype in de lessen. Haar bijdrage bevat een aantal praktijkvoorbeelden en veel verwijzingen naar sites. Zeker het verkennen waard, bijvoorbeeld dit opgenomen webinar: De titel van de blog post vat de rode draad van de praktijkvoorbeelden prima samen:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

LinkedIn groep iPad in learning (#in)

LinkedIn is sociaal netwerk dat vooral voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt (zie bijvoorbeeld mijn profiel). Binnen LinkedIn kun je ook groepen maken om met anderen van gedachten te wisselen. Op het gebied van (t)e-learning zijn er ook diverse groepen te vinden. Een vrij recente groep heet: iPad in learning. Ik bleek vandaag

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder