Wat veroorzaakt verontwrichtende innovatie binnen het onderwijs? (#in)

Die vraag stelt Audrey Watters zich op het ReadWrite Web. Zij kijkt daarbij vooral naar maatregelen die "ed-tech start-ups" treffen, en komt tot vijf factoren: Technologie moet gratis of zeer goedkoop zijn. Adoptie moet plaats vinden via een grassroots-strategie. Technologie moet eigentijdse manieren van leren ondersteunen (decentraal, samenwerkend leren, social

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weer een reden om naar de Online Educa Berlijn te gaan (#in #OEB10)

Ik ontving vanmiddag het persbericht dat Charles Leadbeater, Brits 'goeroe' op het gebied van innovatie en creativiteit, één van de keynote sprekers is van de komende Online Educa in Berlijn: Our schools are leaving too many children behind and are failing to teach skills that are relevant for the future.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter binnen het onderwijs: geen geslaagde ordening (#in)

Je kunt natuurlijk een spijker met een knijptang in de muur slaan. Maar eigenlijk hebben we daar een hamer voor. Dat vind ik ook van een aantal toepassingen in de matrix over leren met Twitter (ik kan de originele post niet zo snel vinden). Twitteren is bijvoorbeeld geen passieve aangelegenheid (passiviteit en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoeveel tijd werken leerlingen in een ELO (#in)?

Het rapport Tijd voor kwaliteit (over de evaluatie van de zogenaamde 850 urennorm in het mbo) besteedt ook aandacht aan de tijd die leerlingen uit het middelbaar beroepsonderwijs werken in een elektronische leeromgeving: Contacten tussen docent en student verlopen deels via een virtuele leeromgeving. Gemiddeld maakt 59 procent van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tijd voor kwaliteit (#in)

De afgelopen week is een voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) belangrijk rapport verschenen. Het ResearchNed/Interstudie-NDO Nijmegen/Arnhem heeft in opdracht van OCW de zogenaamde 850 urennorm in het mbo geëvalueerd. Leerlingen in het mbo moeten minimaal 850 uur "in instellingstijd verzorgd onderwijs" krijgen en volgen. Is dat niet het geval dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebeurtenis in persoonlijk perspectief plaatsen (#in)

Hoe maak je bepaalde gebeurtenissen betekenisvol voor lerenden? Onder meer door een relatie te leggen met de persoonlijke leefwereld, en zo de gebeurtenis in een bepaald perspectief te plaatsen. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld de BBC-applicatie Dimensions gebruiken. Met behulp van deze tool kun je bijvoorbeeld zien wat de omvang van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beoordelen van competenties van de 21ste eeuw (#in)

Will Richardson signaleert enkele knelpunten als het gaat om het onderwijzen van de competenties van de 21ste eeuw. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af hoe onderwijsgevenden in staat kunnen zijn bekwaamheden als zelfsturing, kunnen samenwerken en creatief denken te helpen ontwikkelen, als zij zelf niet over deze competenties beschikken. Daarnaast schrijft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder