De waarde van businesscases voor e-learning (#in)

In het daarnet door mij besproken Handboek Scenarioplanning gaan de auteurs ook in op het fenomeen 'businesscase': "Een uiteenzetting van een businessidee, bijpassende oplossingsrichting en implementatievoorstel". Zij geven terecht aan dat je, door te werken met een businesscase, richting geeft aan een traject, en vooraf duidelijk maakt wat wel en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische richtlijnen voor docenten bij CSCL (#in)

Via Stephen Downes ben ik terecht gekomen bij een uitgebreide samenvatting van het proefschrift van Minna Lakkala over onderwijsontwerp en didactiek bij een bepaalde vorm van computer supported collaborative learning (cscl): het progressive inquiry model. Ik gebruik dit model zelf ook. Dat is geen toeval want ik ben er een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Archilles-hiel van cloud computing (#in)

Cloud computing is onmiskenbaar één van de belangrijkste ICT-trends van dit moment. Eén van de aandachtspunten hierbij is 'veiligheid' en privacy. Reden voor de Educause om een speciale editie uit de "7 Things You Should Know About"-serie aan dit thema te wijden: Information security depends on the three principles of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Training ICT-ers komen van Mars, businessmanagement van Venus (#in)

De afgelopen maanden heb ik me onder meer bezig gehouden met de ontwikkeling van de training ICT-ers komen van Mars, businessmanagement van Venus: sturen en samenwerken op Warp speed!. Eindelijk is het zover. De training wordt in oktober/november 2010 en in januari 2011 aangeboden. Wat elke manager over ICT én

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kloof tussen privégebruik en onderwijsgebruik van social media (#in)

Er is bij studenten sprake van een grote kloof tussen het gebruik van nieuwe technologie in de privésituatie en in onderwijssettings. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek van Swapna Kumar, waarover zij schrijft in The Net Generation’s Informal and Educational Use of New Technologies. De meerderheid van de in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sugata Mitra over het onderwijs als zelf-organiserend systeem (#in)

Sugata Mitra's meest recente TED-presentatie staat nu online. In zeventien minuten tijd laat hij weer zien dat kinderen uit zichzelf kunnen leren met behulp van internettechnologie. Volgens Mitra is dat vooral relevant omdat elk land regio's kent waar een gebrek is aan docenten, terwijl de behoefte aan goed onderwijs juist

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder