Studenten afstandsleren niet overenthousiast over gebruik social media binnen onderwijs (#in)

Terry Anderson heeft met een aantal collega's onderzoek gedaan naar de opvattingen over het gebruik van social software binnen leersituaties, van studenten die deelnemen aan afstandsleren. Wat zijn opvattingen, verwachtingen en ervaringen van studenten met deze applicaties, ook ten aanzien van het gebruik binnen leersituaties? Het resultaat is een zeer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat onderscheidt storytelling? (#in)

Via Graham Attwell heb ik onderstaande video over storytelling bekeken. Diverse 'experts' laten zich uit over dit onderwerp. Hieruit blijkt onder meer dat het dankzij nieuwe technologie gemakkelijker is om aan storytelling te doen. Ook is er een grotere diversiteit aan 'verhalen' ontstaan, dankzij verschillende media die ons ter beschikking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan Twitter schrijfvaardigheden helpen verbeteren? (#in)

Learn IT in 5 vraagt zich af of of het gebruik van Twitter schrijfvaardigheden niet kan verbeteren. Twitteren zet je dan in als een vorm van "microtheming": het formuleren van heldere en bondige antwoorden, op korte vragen. Bekijk ook de voorbeelden. De auteur ziet een aantal mogelijke problemen, zoals de neiging

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werkplekleren van docenten valideren (#in)

Hoe kun je informeel leren en werkplekleren van onderwijsgevenden valideren en certificeren? Die vraag staat centraal in de publicatie Meerdere wegen naar professionalisering van Marja van den Dungen en Wouter Smit (een uitgave van het Ruud de Moor Centrum). Onderwijsgevenden zijn anno 2010 niet meer een leven lang bekwaam. Zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren kiezen, kiezen leren (#in)

In Leren kiezen, kiezen leren ordenen Frans Meijers, Marinka Kuijpers en Annemie Winters dertig jaar onderzoek naar theorieën over studieloopbaanbegeleiding. Zij doen dat vanuit diverse disciplines zoals de cognitieve psychologie, leertheorieën, en de ontwikkelingspsychologie. Het boek bestaat uit een aantal hoofdstukken. Daarbij behandelen zij de inhoud, vormgeving en organisatorische vormgeving

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Positief beeld virtual action learning (#in)

In de rapportage Lerend lesgeven met ICT doen het IVLOS en Citowoz verslag van het tweejarige project "Lerend Lesgeven met ICT". In dit project stond leren via de onderwijsmethodiek Virtual Action Learning (VAL) en de Virtuele LeerCommunity (VLC) -die speciaal voor deze methodiek is ontwikkeld- centraal. Er komt een positief

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Steeds meer Amerikaanse universiteiten aan de slag met de iPad (#in)

Wat betreft het didactisch gebruik van de iPad bevat Oregon universities put iPads to the test niet veel nieuws. Ik besteed toch aandacht aan dit artikel omdat: De bijdrage illustreert dat diverse universiteiten in de staat Oregon de iPad aan het testen zijn (de meeste artikelen over de ipad gaan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Autumn school open leermaterialen (##in)

Wat verstaan we onder open leermaterialen, wat zijn de (on)mogelijkheden en wie zijn de doelgroepen? Waar vind ik open leermaterialen en hoe kan ik die beoordelen? Waarom zou ik de door ons gebruikte leermaterialen vrij willen aanbieden aan collega’s en studenten van andere onderwijsinstellingen? Hoe kan ik zelf open leermaterialen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder