Trends onderwijs in beeld (#in)

Het ministerie van OCW heeft gisteren "Trends in beeld 2010" uitgebracht, waarin de prestaties op het gebied van onderwijs, cultuur en wetenschap over de afgelopen jaren in beeld zijn gebracht. De uitgave bundelt informatie uit eerdere publicaties, zoals de samenvatting van het OESO-rapport “Education at Glance”. De trends hebben onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is jouw voorkeur voor (e-)leren? (#in)

Bert De Coutere's blogpost Manon Ruijters' learning preferences is voor mij een hernieuwde kennismaking met Manon Ruijter's onderzoek naar voorkeuren voor leren (ik heb de gepopulariseerde versie van haar proefschrift -oei, oei- grotendeels ongelezen op de boekenplank staan). Bert vat deze voorkeuren beknopt samen. Daarnaast linkt hij o.a. naar een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De geschiedenis van educatieve ‘apparaten’ (#in)

De New York Times heeft een tijdsbalk van educatieve 'apparaten' gemaakt. Mij vallen daarbij andere zaken op dan Pedro De Bruyckere: Educatieve technologie heeft sinds 1900 een enorme vlucht genomen. De ontwikkelingen gaan vooral de laatste Het potlood en krijtbord hebben tot nu toe de tand des tijds weerstaan. Wel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veel belangstelling voor en vragen bij e-learning in de zorg (#in)

Er vinden interessante ontwikkelingen plaats rond e-learning in de zorg. Deze ontwikkelingen staan centraal tijdens het congres E-learning in de Zorg, dat op 29 september aanstaande in Eindhoven wordt georganiseerd. Ik mag de dagvoorzitter zijn, en de hopelijk intensieve gedachtenuitwisseling in goede banen leiden. Sprekers zijn onder meer Mary Dankbaar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar computersimulaties in het natuurkundeonderwijs (#in)

Vanuit Universiteit Twente wordt onderzoek gedaan naar hoe computersimulaties in het natuurkundeonderwijs gebruikt worden. Dit onderzoek gaat over de vraag hoe de docent bij klassikale toepassing van computersimulaties het maximale resultaat kan bereiken. Om een observatiestudie mogelijk te maken, komen de onderzoekers graag in contact met docenten die nu al

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het pedagogisch ideaal (#in #glow)

Vandaag komt de Onderwijswerkgroep van GroenLinks (#glow) bij Seats2Meet bij elkaar. Tijdens deze sessie is hoogleraar Siebren Miedema ingegaan op het pedagogisch ideaal. Wat zou het pedagogische doel van het onderwijs moeten zijn? Algemeen vormend onderwijs zou zich moeten richten op identiteitsontwikkeling, persoonsvorming in brede zin en op een integratieve

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Strategie open educational resources, het bevorderen van vraagsturing en zelfsturing, en meer (#in)

De nieuwe editie van Onderwijsinnovatie is uit. Ik lees dit magazine van de Open Universiteit meestal met plezier (uiteraard selectief). Het is ook prima op de iPad te lezen. Maar dit terzijde. Deze editie gaat onder meer in op het project StOER (Strategie Open Educational Resources). Dit project heeft tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

saMBO~ICT conferentie ROCvA-Airport (#in)

Vandaag heb ik in Hoofddorp de 22ste saMBO~ICT conferentie bezocht. Bij dezen de belangrijkste conclusies. Harry Mauw van de werkmaatschappij Airport (luchthaven, dus) van het ROC van Amsterdam. Aan de hand van een voorbeeld van Albert Heijn (de bonuskaart) illustreerde hij dat technologie individualisering mogelijk maakt, maar ook altijd een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder