Talentmanagement vanuit strategisch perspectief (#in #compcit)

Na de plenaire opening van CompetentCity heb ik een inspiratiecollege van Lidewey van der Sluis gevolgd. Zij maakte een onderscheid tussen talent en competentie. Een competentie is een ontwikkeld talent, en een talent is een latente competentie. Sommige competenties zijn echter niet ontwikkeld op basis van een talent, maar op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderkracht: dromen, durven, doen (#in #compcit)

Ben Tiggelaar benadrukte tijdens CompetentCity dat veranderingen nooit meer over gaan. Je moet dus structureel en continu werken aan je veranderkracht. Enkele wetenswaardigheden die hij op een vlotte manier met de zaal deelde: – Gedrag volgt lang niet altijd de intenties.– Kleine acties zijn belangrijker dan grote beslissingen.– Het grootste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Beroepsonderwijs voor dertig plussers niet meer bekostigd (#in #compcit)

Vandaag is de zesdaagse van het beroepsonderwijs geopend met Competent City. De dag werd geopend met een vraaggesprek tussen demissionair staatssecretaris van Onderwijs, Marja van Bijsterveld, en Jan van Zijl (voorzitter MBO Raad).Van Zijl juichte o.a. de revitalisering van de beroepsvereniging van docenten toe. Van Bijsterveld riep docenten op ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vraag niet wat sociale media voor leren kunnen betekenen (#in)

Nick Shackleton-Jones doet verslag van een debat over de waarde van sociale media voor leren. Volgens Nick is die waarde overduidelijk. Hij beschrijft dat er veel wordt geleerd op werkplekken, en dat werkplekken van nature sociale omgevingen zijn. Social is how we work, social is how we learn. Mensen die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs in het regeerakkoord: conservatisme, dwang en drang troef (#in)

Het nieuwe regeerakkoord zou ik uitvoerig kunnen becommentariëren. Ik word bijvoorbeeld -net als Wes Holleman– niet goed van het 'aanpassen of oprotten' karakter. Ik mis elke ambitie op milieugebied, en vindt zinnen als Het kabinet zal geen subsidie geven aan organisaties die activiteiten ondernemen die zich tegen de integratie richten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vernieuwingen in het onderwijs gaan traag omdat…. (#in)

Naar aanleiding van mijn blogpost Animatie over het veranderen van onderwijsparadigma's vroeg Pedro De Bruyckere mijn mening over zijn bijdrage Waarom vernieuwingen in het onderwijs traag gaan…. De Bruyckere haalt hierin Frank Simon aan die ooit stelde dat in het onderwijs meer sprake is van continuïteit dan van revoluties. Vernieuwingsideeën

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vlaamse scholen nauwelijks bezig met sociale netwerksites (#in)

Minder dan 30 procent van de Vlaamse katholieke secundaire scholen geeft de leerlingen uitleg over sociale netwerksites zoals Facebook, Netlog of MySpace. 39 procent van de scholen zegt wel richtlijnen te hebben rond het gebruik van sociale netwerksites op school. 34 procent beweert het gebruik van netwerksites ook te controleren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder