Vier rollen voor sociale media bij werkplek leren (#in)

Ongeveer een week geleden heb ik aandacht besteed aan een Brits debat over social media en leren. Eén van de panelleden was Clive Shepherd. Als voorbereiding op dit debat heeft Shepherd een blogpost geschreven waarin hij sociale media vier rollen -eigenlijk zijn het vormen van leren- toedicht als het gaat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Traditionele manier van online leren kan didactisch vernietigend zijn (#in)

In Death to the Digital Dropbox: Rethinking Student Privacy and Public Performance leveren Patrick R. Lowenthal en David Thomas forse kritiek op de manier waarop online leren vaak binnen het onderwijs wordt gebruikt: Online learning often mirrors the traditional classroom, with a focus on read and write (and at times

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Derde editie Nederlandse e-learning award van start (#in)

De inschrijving voor de derde editie van de Nederlandse e-learning awards 2011 is geopend. De opzet is veranderd ten opzichte van de eerste twee jaren. Voor de komende editie heeft de vakjury -waar ik weer deel van uit mag maken- drie categorieën vastgesteld waarvoor onderscheidingen uitgereikt zullen worden: Award 1:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Screendumps van ELO’s gezocht (#in)

Ik heb jullie hulp nodig. Tijdens de komende Onderwijsdagen verzorg ik een zogenaamde featured sessie met als titel: vormt motivatie de sleutel tot leren in 2011?. De omschrijving luidt: De aandacht voor nieuwe technologieën binnen publicaties staat in schril contrast tot het gebruik ervan in het onderwijs. Verschillende internettoepassingen hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trend: Liquid Internet en You 3.0 (#in)

Hoe ontwikkelt het internet zich? Over die vraag buigt Marketing Facts zich in een reeks blogposts naar aanleiding van een rondetafelgesprek tijdens de PICNIC 2010. De eerste bijdrage beschrijft "Liquid Internet", waarbij online omgevingen (websites, mobiele sites en applicaties) zich op een intelligente wijze zullen gaan vormen om iedere individuele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentaties e-learning in de zorg online (#elzrg10 #in)

Tijdens het congres e-learning in de Zorg van 29 september jl. heeft Media Mission beeld opnamen gemaakt in de plenaire zaal. Vijf presentaties staan nu online. Helaas is de geluidsopname van de keynote van Lucien Engelen niet gelukt. Zijn presentatie ontbreekt daardoor in het overzicht. Mijn beknopte opening (plus gesproken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vinger aan de pols met procesgestuurd leren (#in #compcit)

Na de lunch van Competent City ben ik naar een workshop geweest over de invoering van procesgestuurd leren binnen het mbo (in het bijzonder schilderopleidingen). De schildersopleidingen van een aantal regionale opleidingscentra hebben beroepstaakgericht leren ingevoerd. Daarbij is sterk geleund op extern ontwikkeld materiaal. Leerlingen misten aanvankelijk structuur en houvast.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder