Alles wat ik moet weten over Twitter in het onderwijs, leerde ik op de kleuterschool (#in)

Wat kun je leren van de kleuterschool, als het gaat om Twitter? Daar gaat het paper All I need to know about Twitter in Education I learned in Kindergarten van Wolfgang Reinhard, Steve Wheeler en Martin Ebner over. In hun paper schrijven zij onder andere over enkele cases waarin onderwijsgevenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Animatie over het veranderen van onderwijsparadigma’s (#in)

Onderwijssystemen proberen tegemoet te komen aan de toekomst, door te doen wat zij in het verleden deden. Aldus Ken Robinson in onderstaande animatie. Robinson verzet zich hierin tegen onderwijs dat uitgaat van 'slimme' en 'domme' mensen. Onderwijs, dus, met een eenzijdige focus op intellectuele capaciteiten en economisch nut. Hij verzet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het leermanagement systeem dood? (#in)

Ed Cohen heeft het volgens mij maar deels begrepen. Hij schrijft dat sociale netwerktechnologie een mijlpaal vormt in de ontwikkeling van leermanagement systemen (LMS). the learning management system (LMS) has been reborn to include social networking and collaboration tools that capture informal learning and foster internal collaboration. Deze systemen ondersteunen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TeachmeetNL Hanzehogeschool Groningen (#in)

Op 19 oktober 2010 vindt bij de Hanzehogeschool in Groningen een Teachmeet NL plaats. TeachMeet is een informele bijeenkomst voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Iedereen kan deelnemen en zijn ideeën of geweldige ervaringen uit zijn onderwijspraktijk met anderen delen. Uitgangspunt is: de borrel = de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Handleiding voor verbeteren informatievaardigheden docenten (#in)

Via een tweet van Jaap Walhout (@jaap_w) werd ik gisteravond geattendeerd op het Ruud de Moor Centrum rapport Informatievaardigheden voor leraren. Deze publicatie is bedoeld als handleiding voor docenten die digitale bronnen effectief willen gebruiken. Een belangrijke voorwaarde is dat zij zelf informatievaardig zijn. De auteurs, Saskia Brand-Gruwel en Jaap

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is de betekenis van de ‘long tail’ voor leren? (#in)

Deze vraag probeert Nikos Mavrantzas te beantwoorden in het paper Long Tail Learning and Curriculum. Mavrantas benadert Long Tail Learning vanuit twee invalshoeken: Dankzij nieuwe technologieën is het mogelijk om zeer specifieke onderwerpen aan de orde te stellen, die niet bij het officiële curriculum behoren. Nieuwe technologieën maken het mogelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends gebruik leertechnologie op de werkplek (#in)

Towards Maturity voert in Groot-Brittannië al enkele jaren benchmarkonderzoek uit naar het gebruik van ICT voor leren binnen organisaties. Dit jaar hebben vierhonderd respondenten deel genomen aan de studie. Laura Overton licht vast een tipje van de sluier op (het rapport verschijnt de volgende maand): De drie belangrijkste redenen voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder