Marktplaats voor online leren(#in)

Een paar dagen geleden schreef ik over nieuwe business modellen die ontstaan, als gevolg van de opkomst van sociale media. Het onderwijs blijft op dat terrein echter achter, stelde ik.Uiteraard zijn er wel initiatieven waarbij gepoogd wordt om schakels uit de 'onderwijsketen' te elimineren. Zoals het deze week gelanceerde Examville:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat maakt social learning tot een succes? (#in)

Volgens Marc Rosenberg maken acht ingrediënten social learning tot een succes: De technologie moet zeer gemakkelijk te gebruiken zijn.Voor opleiders heeft Rosenberg het volgende advies: Focus more on content and design and less on the latest gizmo. Partner with I.T. on technology infrastructure, platforms, policies, etc. If the technology is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impact internettechnologie op bedrijfsmodellen onderwijs en opleiden vooralsnog gering (#in)

Het e-book Learning Perspectives 2010 van Elliot Masie e.a. staat op mijn 'te lezen' lijst. Jeroen Krouwels (al geabonneerd op zijn blog?) is er al in begonnen. Hij schrijft over een essay waarin Julie Clow van Google publiceert over de gevolgen van technologie voor leren. Glow schijnt te voorspellen dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media in het onderwijs (#in #i2hg)

Op dinsdag 19 oktober 2010 vindt bij de Hanzehogeschool in Groningen het Programma ‘innovatie & inspiratie’ plaats. Ik mag hier 's morgens Erwin Blom als keynote spreker vervangen. Aanvankelijk zou ik 's middags een workshop hierover verzorgen. Mogelijk gaat die workshop -waarin meer de diepte wordt ingegaan aan de hand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale online netwerken effectiever dan face-to-face contact (#in)

Volgens hoogleraar Piet Kommers bieden sociale online netwerken "ongekende mogelijkheden" om expertises bij elkaar te brengen, die elkaar anders nooit zouden ontmoeten. Daarnaast kunnen online netwerken bestaan uit experts, aangevuld met nieuwelingen die met hun "domme" vragen de experts prikkelen buiten gebaande paden te trenden. Dit bevordert de creativiteit, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet is geen opleidingsinstituut (#in)

Erwin Blom heeft de afgelopen dagen twee blogposts geschreven, die wat mij betreft schreeuwen om een reactie. In Het opleidingsinstituut dat internet heet beschrijft Erwin hoe zijn kinderen InTienLessen.nl gebruiken om muziek te leren spelen. Erwin schrijft: Kijk rond en overal stuit je op colleges, lezingen, essay's, howto's en andere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie ondersteund leren: wat staat ons te wachten? (#in)

Renée Filius en Frank Kresin hebben onlangs een hoofdstuk over (t)e-learning in het Handboek Effectief Opleiden gepubliceerd: ICT als ondersteuning van onderwijs, opleiden en leren: wat staat ons te wachten?. De auteurs beschrijven hierin een aantal nieuwe ICT-toepassingen in het Nederlandse hoger onderwijs in de periode 2005-2010 en schetsen tevens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blogposts opslaan in Evernote en Read it Later (#in)

Op menig blog vind je de laatste tijd buttons waarmee je blogposts kunt tweeten. Deze week lanceerde Evernote een The Evernote Site Memory Button.  Evernote is een handige applicatie waarmee je notities kunt maken, ideeën kunt vastleggen, foto's kunt opslaan, enzovoorts. Via internet zijn deze artefacten vervolgens overal toegankelijk (ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder