Onderwijstechnologie voor …docenten (#in #owd10)

Veel docenten willen met behulp van ICT onderwijs innoveren, maar komen daar vaak niet aan toe. Deze sessie van de Onderwijsdagen was gewijd aan het project MARCHet. Binnen het project MARCHet wil men onderwijs kwalitatief verbeteren door docenten te professionaliseren. Daarvoor ontwikkeld men een aantal modules waarmee docenten ICT op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs voor de kennismaatschappij ontwerpen (#in #owd10)

Peter Sloep gaat tijdens de tweede dag van Onderwijsdagen in op de vraag: hoe ontwerp je onderwijs voor de kennismaatschappij? Met name voor mensen die na hun reguliere onderwijs moeten blijven leren. Daarbij wordt op dit moment vooral extrapolerend gedacht. Het bestaande, reguliere, onderwijs wordt als uitgangspunt genomen en iets

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media als zelfregulerend systeem (#in # owd10)

De keynote van dag twee van de Onderwijsdagen werd gehouden door Christiaan Alberdingk Thijm, o.a. advocaat, die inging op sociale media: hoe sociaal zijn die? Alberdingk Thijm refereerde aan de hash tag OWD10 als reactiemogelijkheid. Maar heeft daar verder tijdens de sessie geen gebruik van gemaakt. De inhoud van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat het onderwijs van Route Mobiel kan leren (#in #owd10)

Michiel Muller, oprichter van o.a. Route Mobiel, stelde tijdens de Onderwijsdagen dat onze briljante ideeën vaak onvoldoende ruimte krijgen omdat 'het nu toch goed gaat'. Analytici, waarvan het onderwijs er veel heeft, hebben vaak moeite met veranderen. Het hoeft niet alleen om grote veranderingen te gaan. Kleine veranderingen kunnen volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scenario’s voor ander (taal)onderwijs (#in #owd10)

Mijn sessie na de lunch van de eerste dag van de Onderwijsdagen ging over de aanpak van digitaal leren bij ROC Mondriaan (zorgopleidingen). Daarbij is gekeken naar het verzorgen van taalonderwijs aan leerlingen die deelnemen aan de beroepsbegeleidende leerweg (BBL: vier dagen werken, één dag naar school). Taalonderwijs met behulp

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hogere prestatie door betere concentratie: symptoombestrijding of handige hulpmiddelen? (#in #owd10)

Stephanie Ottenheijm van Kennisnet gaf aan dat de druk om te presteren in onze kennismanagement steeds groter wordt. Jongeren grijpen dan naar (chemische) hulpmiddelen om daar mee om te geven (zoals Ritalin). Stephanie ging o.a. in op ICT-middelen die ook kunnen helpen om de concentratie te bevorderen. Bijvoorbeeld emWave en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder