Ontwikkelingen op het gebied van werkplekleren (#in)

In New Era of Workplace Learningverkent Jane Hart de impact van vier sociaal-technologische trends op werkplekleren: Technologie wordt in toenemende mate van het individu (consumerization of IT). Tools voor leren, werken en privédoelen vloeien steeds meer samen. Sociale media worden steeds belangrijker. Het individu krijgt steeds meer grip op persoonlijk,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van (hoger) onderwijs (#in)

De Gilfus Education Group (geleid door één van de oprichters van Blackboard) schijnt jaarlijks trends op het gebied van onderwijs en technologie te voorspellen. Daarbij kijkt men vooral naar ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs: De snelle adoptie van elektronische boeken, inclusief eTextbook platforms. Het gebruik van mobiele apparaten en applicaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Broedfactoren bevorderen informeel leren (#in)

Anderhalve week geleden maakte Guido Crolla mij attent op het boek De Broedfactor van Peter Camp. In dit boek staan broedplaatsen centraal: (virtuele) plekken waar nieuwe, creatieve ideeën ontstaan over werk en samenleving. Volgens Camp hebben deze broedplaatsen kenmerken, 'broedfactoren' en randvoorwaarden. Ik ben er gisteravond in begonnen, maar zie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Conferentie Kennisbasis ICT, van doel naar middel (#in)

Op donderdagmiddag 9 december 2010 vindt de jaarlijkse ADEF (Algemeen Directeurenoverleg Educatieve Faculteiten) ICT conferentie bij Windesheim in Zwolle plaats.  De conferentie staat dit jaar in het teken van de vragen: "Hoe verwerk ik de onderwerpen uit de kennisbasis ICT in mijn lessen" en "Hoe wordt de inzet van ICT als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mindmap sociale media en onderwijs (#in #i2hg)

Tijdens de Inspiratie & Innovatie-dag van de Hanzehogeschool, van afgelopen dinsdag, heb ik deelnemers tijdens het workshopgedeelte onder meer een mindmap laten maken over social media en onderwijs. Ik wilde hen hiermee de keynote laten verwerken, de inhoud van de keynote verbinden met de reeds aanwezige voorkennis èn hen vragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs met video versterken (#in)

Diverse technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat het gebruik van video via internet veel laagdrempeliger is geworden. Dankzij breedbandtechnologie kunnen we online video van kwalitatief goede kwaliteit bekijken. Dankzij platforms als Vimeo en YouTube is het eenvoudig geworden om video's te publiceren. En handheld camera's zoals de Flip stellen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder