Een online middelbare school (#in)

Dankzij een Fronter-nieuwsbrief ben ik gestuit op onderstaande CNN-video. Het fragment gaat over een Amerikaanse openbare middelbare school, waar volledig online wordt lesgegeven. Bijvoorbeeld aan leerlingen die een topsport beoefenen en daardoor moeilijk aan regulier onderwijs kunnen deelnemen. Er wordt met name gebruik gemaakt van de synchrone e-learning applicatie Elluminate.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips bij het gebruik van laptops voor leerlingen (#in)

Als je leerlingen ondoordacht de beschikking geeft over laptops, dan is de kans groot dat je je als school problemen op de hals haalt. Tot die conclusie is schooldirecteur Matt Levinson gekomen, op basis van drie jaar praktijkervaring. Op basis van deze ervaringen heeft Klasse elf tips verzameld: Zorg voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer sociale netwerksites voor het onderwijs (#in)

Gisteren blogde ik over Maxclass, een sociale netwerksite voor het onderwijs. Via Twitter werd ik gewezen op alternatieven. Het Nieuwe Schoolplein van Winkwaves wil ook ouderparticipatie, ouderbetrokkenheid, mediawijsheid en community vorming om de school bevorderen. Blogger Marcel Kesselring is hier onder meer actief. De web 2.0-applicatie wordt onder meer gebruikt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Randvoorwaarden broedfactoren en leren: hervormen of transformeren? (#in)

Onlangs heb ik geschreven over de parallellen die ik zie tussen de broedfactoren in het boek De Broedfactor, en leren en ontwikkelen. Auteur Peter Camp mailde me daarop, en gaf daarin aan benieuwd te zijn naar mijn invulling van de randvoorwaarden uit de Broedfactor in relatie tot leren en ontwikkelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maxclass: een sociaal netwerk voor het onderwijs (#in)

Gisteren ontving een aankondiging van de lancering van MaxClass: een sociaal netwerk, specifiek voor het onderwijs dat op 12 november aanstaande in NEMO (Amsterdam) gelanceerd is. Het persbericht vermeldt o.a.: Naast een zakelijk netwerk (Linkedin) en twee sociale netwerken (Hyves en Facebook) ontbrak tot nu toe een social media platform

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien veel gemaakte fouten bij gebruik media bij online leren (#in)

Wist je dat onnodige geluidseffecten deelnemers aan online leren kunnen afleiden? Of dat je de plank kunt misslaan als je content automatisch laat afspelen (hoe weet je immers hoe snel lerenden lezen)? En dat je nooit afbeeldingen moet gebruiken die de betekenis van inhouden niet ondersteunen? Als je dit (en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Start persoonlijke leeromgeving TU Graz (#in)

Martin Ebner meldt dat de TU van Graz (Oostenrijk) vanaf vandaag een persoonlijke leeromgeving (PLE) gaat 'uitrollen' (ik zal niet uitwijden over de mogelijke paradox in deze formulering). Zij hebben anderhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling hiervan. Het mooie is dat de TU Graz ook een gastaccount heeft, zodat belangstellende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden van social learning in het bedrijfsleven (#in)

"Ken jij ook voorbeelden van bedrijven en andere arbeidsorganisaties die al gebruik maken van sociale media voor leerdoeleinden?" Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. Jane Hart heeft nu gelukkig een overzicht samengesteld van organisaties die social software voor corporate learning inzetten. De opsommingen zijn wel rijp en groen door elkaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder