Twitter verhoogt betrokkenheid studenten (#in)

Een tweet van @CeesGrootes attendeerde mij net op het artikel Twitter Increases Student Engagement. Deze bijdrage gaat over een onderzoek aan de Lock Haven Universiteit. In dit onderzoek hebben vier groepen studenten Twitter gebruikt binnen het onderwijs. Drie groepen studenten hebben dezelfde opdrachten gemaakt, maar zonder Twitter. Vervolgens is gekeken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke technologieën heb ik meegemaakt? (#in)

Deze Flowtown Infografiek over de geschiedenis van computertechnologie doet me denken aan mijn eigen technologiegebruik. Tot 1990 moest ik niets hebben van computers. Ik associeerde ze vooral met Big Brother. Mijn doctoraal scriptie heb ik dan ook nog ouderwets getypt op een elektronische typemachine. Vanaf 1990 ontdekte ik echter al

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het risico van (t)e-learning-fundamentalisme

George Siemens bekritiseert Questions I’m no Longer Asking impliciet critici van onderwijsinnovaties met behulp van technologie. Hij vindt vragen over vergelijkingen van de effectiviteit van online leren met klassikaal leren saai. Hij is er onder meer van overtuigd dat lerenden controle moeten hebben over hun eigen leren, of dat openheid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Feedback gevraagd: Twitter gebruiken of een aparte back channel tool? (#owd10 #in)

Tijdens de komende Onderwijsdagen 2010 verzorg ik in de Beatrixzaal een presentatie over motivatie als sleutel tot leren in 2011. Ik kreeg onlangs te horen dat deze presentatie ook via internet zal worden uitgezonden. Houd mijn Twitter-pagina dinsdag in de gaten voor de juiste URL. Tijdstip van de sessie: 9

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leiderschap en sociale media: geen woorden, maar daden (#in)

Social Media's Leadership Challenges benadrukt het belang van leiderschap bij het succesvol strategisch gebruiken van sociale media. Leiders binnen een organisatie zullen daarbij ook zelf aan de slag moeten met sociale media. Want, concluderen de auteurs op basis van onderzoek, community development kun je niet outsourcen: je leert dan niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Betekenis sociale media en cloud computing voor leren (#in)

Wat kunnen sociale media en cloud computing in onderlinge samenhang betekenen voor het verbeteren van prestaties binnen organisaties? Die vraag verkennen John Seely Brown en John Hagel III in de al wat oudere blogpost The Power of the Social Cloud. Where do these two technologies converge? At the unexpected business

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder