Hogere prestatie door betere concentratie: symptoombestrijding of handige hulpmiddelen? (#in #owd10)

Stephanie Ottenheijm van Kennisnet gaf aan dat de druk om te presteren in onze kennismanagement steeds groter wordt. Jongeren grijpen dan naar (chemische) hulpmiddelen om daar mee om te geven (zoals Ritalin). Stephanie ging o.a. in op ICT-middelen die ook kunnen helpen om de concentratie te bevorderen. Bijvoorbeeld emWave en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom implementaties van ICT soms wel, en vaak niet succesvol zijn (#in)

Dit artikel van PRWeb gaat in op de uitkomsten van een studie, uitgevoerd bij bijna 1000 scholen in het schooljaar 2009-2010. Volgens de auteur biedt deze studie zicht op de redenen waarom sommige implementaties van ICT in het onderwijs slagen, en veel anderen niet. Daarbij is gekeken naar 22 onafhankelijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internetadres live uitzending mijn Onderwijsdagenpresentatie (#in #owd10 #owdwr)

Het internetadres van mijn presentatie tijdens de Onderwijsdagen, morgenvroeg om 11.30 uur, is: http://www.streamteamvideo.nl/live/owd2010/. Je kunt hier de sessie over motivatie en ICT dus live volgen. De twitter hash tag is #owdwr This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter hashtag tijdens mijn Onderwijsdagen-presentatie (#owd10 #in)

Tijdens de komende Onderwijsdagen 2010 verzorg ik in de Beatrixzaal een presentatie over motivatie als sleutel tot leren in 2011. Tijdstip van de sessie: 9 november om 11.30 uur. Ik kreeg onlangs te horen dat deze presentatie ook via internet zal worden uitgezonden. Houd mijn Twitter-pagina dinsdag in de gaten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat Britse studenten van ICT in het onderwijs vinden (#in)

Graham Attwell besteedt aandacht aan een rapport van de Britse studentenvakbond, over de opvattingen van studenten over het gebruik van ICT. Dit rapport laat een zeer genuanceerd beeld zien: Bijna 73% van de respondenten gebruikt ICT zowel voor het plezier, als voor hun studie. Meer dan 90% vindt dat internet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien strategieën voor een zinvol gebruik van de mobiele telefoon in het onderwijs (#in)

Het gebruik van een mobiele telefoon in het onderwijs is nog steeds omstreden. Dat je mobiele telefoons ook zinvol in het onderwijs kunt gebruiken, laat 10 Proven Strategies to Break the Ban and Build Opportunities for Student Learning with Cell Phones zien. In dit artikel hebben George Engel, Rob Griffith,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki’s in het onderwijs vragen om transparantie als didactisch uitgangspunt (#in)

In het artikel Radical transparency: Open access as a key concept in wiki pedagogy breekt Rolf K. Baltzersen van het Østfold University College een lans voor transparantie als didactisch uitgangspunt, als je open toegankelijke wiki's wilt gebruiken binnen het onderwijs. Dit vereist volgens hem een herdefinitie van begrippen als 'klas'

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Praktische gevolgen va radicale opvattingen over leren (#in)

Nick Shackleton-Jones (Manager Online & Informal Learning van de BBC) formuleert een aantal praktische gevolgen van nieuwe, radicaal andere, opvattingen over leren: Geen cursussen, maar bronnen. Volgens Shackleton-Jones dienen cursussen er vaak toe om een autoriteit te bewijzen dat je geslaagd bent voor een test, en tijd hebt besteed aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder