Het gebruik van QR-codes en Wordle in het onderwijs (#in)

Via de Delicious-pagina van Jane Hart kwam ik twee, hele praktische, documenten tegen met tips voor docenten: 26 tips om QR-codes in het onderwijs te gebruiken. Ok. De eerste tips gaan over het maken en lezen van QR-codes. Verder hebben tips nogal wat promotiedoeleinden (van bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen op school).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kan het onderwijs leren van videogames? (#in)

Videogames hebben het vermogen om te motiveren. Door 'streven naar' (wanting) en en 'houden van' (liking) met elkaar te combineren, weten videogames de betrokkenheid van spelers te vergroten. Wat kunnen onderwijs en opleiden daarvan leren? Volgens Tom Chatfield zeven zaken: Experience bars die de voorgang laten permanent laten zien. Dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe sociale media het onderwijs zullen veranderen (#in)

Pedro De Bruyckere vat een blogpost samen van Sara Bernard waarin deze de gevolgen van sociale media voor het onderwijs beschrijft: Sociale media stellen je in staat studenten op een snelle manier te mobiliseren (tegen of voor wat dan ook). Sociale media leiden ertoe dat de grens tussen het professionele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa: leercultuur van grote invloed op e-learning (# OEB10 #in)

Begin december vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. De Online Educa is 's werelds grootste e-learning congres voor het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheidssector. Eén van de keynote sprekers is Josh Bersin. Bersin wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke personen op het gebied van leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De elektronische leeromgeving effectief benutten (#in)

Vandaag mocht ik tijdens de CLU Leermiddelendagen 2010 een workshop verzorgen over het effectief benutten van een elektronische leeromgeving. De sessie bestond uit de volgende onderdelen: Wat weet u al van ELO’s? (via een mindmap maken) Bestaande manier van inzet ELO en TPACK om naar ELO's te kijken. Enkele toepassingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Post hbo-opleiding e-learning weer van start (#in)

Vanaf januari 2011 organiseert Fontys Extens weer de post hbo-opleiding e-learning. Ik verzorg daar al verschillende jaren enkele gastcolleges over onderwerpen als de implementatie van e-learning, samenwerkend leren met behulp van ICT en trends op het gebied van e-learning. In deze opleiding ontwikkel je een goed overzicht van verschillende facetten van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn veranderend gebruik van sociale media tijdens congressen (#in)

De afgelopen dagen heb ik tijdens de Onderwijsdagen uitgebreid verslag gedaan van sessies (veertien berichten, terug te vinden via de categorie 'Onderwijsdagen' van mijn blog). Toen ik zeven jaar geleden begonnen ben met bloggen, zou mij dat niet zijn gelukt. Ik realiseerde mij gisteravond hoe mijn gebruik van (sociale) media

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder