Twitter als voorbeeld van transformatie (#in)

Als het gaat om het gebruik van technologie dan wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen substitutie, innovatie en transformatie: Bij substitutie worden bestaande middelen of praktijken vervangen door ICT. Het resultaat is veelal een verbetering, maar we doen de dingen niet wezenlijk anders. We doen de dingen beter met ICT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kan leren in netwerken bijdragen aan de versterking van het onderwijs? (#in)

Deze vraag proberen Peter Sloep en Adriana Berlanga te beantwoorden in het paper Learning Networks, Networked Learning. De auteurs stellen dat het post-initiële onderwijssysteem te veel is gebaseerd op het initiële onderwijs: Curricula, classrooms and office hours do not sit well with the flexibilities of content, didactics and logistics adult

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stand van zaken online leren in de VS (#in)

Class Differences biedt inzicht in de stand van zaken van online leren binnen het Amerikaanse onderwijs. Het rapport is gebaseerd op onderzoek onder ongeveer 2500 onderwijsinstellingen. Enkele bevindingen: Steeds meer bestuurders van onderwijsinstellingen vinden online leren van strategisch belang voor de organisatie (63% op dit moment). Het aantal studenten dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Model voor ontwerp hybride leren (#in)

De Educause Learning Initiative besteedt aandacht aan HyFlex: een model voor het ontwerpen van blended of hybride leren (combinatie van face-to-face en online leren). Een kenmerk van dit model is de keuzevrijheid die lerenden hebben als het gaat om participatie in bijeenkomsten of online leeractiviteiten. Students can change their mode

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeeld educatief gamen in het onderwijs (#in)

Online Community Encourages Kids' Creativity A free, online building game. is een kort artikel over een -naar het schijnt- gratis applicatie waarmee leerlingen gezamenlijk artefacten zoals een landschap of gebouw kunnen bouwen. Volgens de auteur passen lerenden daardoor geleerde kennis (bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde of natuurkunde) toe. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Organisatie onderwijs belemmerend voor een leven lang leren (#in)

Mijn collega Toon Berkers attendeerde mij op onderstaande videoboodschap van Frans Leijnse. Leijnse gaat in op de rol van hogescholen bij een leven lang leren. Ik denk dat deze video ook relevant is voor het middelbaar beroepsonderwijs en de universiteiten. Volgens Leijnse staat de organisatievorm van het hoger beroepsonderwijs de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informatie over GroenLinks voor leerlingen: dat valt niet mee! (#in)

Vanavond ontving ik een mail van een leerling van een MBO-opleiding, die ik goed ken. In het kader van Leren, Loopbaan- en Burgerschap moest zij informatie verzamelen over de doelen van GroenLinks. De tekst van de GroenLinks-website vond zij wel erg ingewikkeld. Of ik -als (voormalig actief) lid- haar geen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder