Skype als leeromgeving heeft psychologische voordelen (#in)

Donald Clark is niet alleen een veelgevraagd spreker op het gebied van e-learning, hij schijnt ook als vrijwilliger bijles in natuur- en wiskunde te geven. Daarvoor gebruikt hij onder andere Skype. Clark is erg te spreken over deze gratis videoconferencingtool (waar menig systeembeheerder zich overigens nog steeds het hoofd over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet: sociale revolutie of “digital divide”? (#in)

Laag opgeleide Nederlanders besteden dagelijks meer tijd aan internet dan hoogopgeleiden. Deze conclusie uit een Trendrapport van Alexander van Deursen en Jan van Dijk van de Universiteit Twente heeft vandaag de pers uitgebreid gehaald (zoals De Volkskrant of Marketingfacts). De auteurs spreken van een “een sociale revolutie op internet”. Daar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een andere visie op leren vraagt om een andere mindset (#in)

John Seely Brown en John Hagel IIII pleiten al langere tijd voor een andere kijk op leren. We moeten -kort door de bocht geformuleerd- van aanbodgericht (push) naar vraaggestuurd (pull) leren. Deze benadering vraagt volgens de auteurs om een andere mindset. Om andere aannames, die bepalen hoe we tegen de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De complexiteit van het ‘e-learningspeelveld’ (#in)

Bob Little geeft in The Rise and Fall of 'e' in een notendop de ontwikkeling van e-learning weer: van de klassieke, online, cursus of training (met hoge uitvalcijfers), via zelfontwikkelde (rapid) leerobjecten, naar meer informele, gepersonaliseerde, en mobiele manieren van leren. Little vraagt zich echter af of deze veelheid aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Debat Online Educa over kloof tussen theorie en praktijk van sociale media en leren (#in #oeb10)

De volgende week begint in Berlijn de Online Educa. Op vrijdagmiddag mag ik een sessie voorzitten over Learning 2.0: The Gap Between Talking and Doing: There is a consensus that we need to change the way we teach and learn, with all the opportunities of new technology for different pedagogical

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je Facebook voor social learning gebruiken? (#in)

Jane Hart is een handboek over het gebruik van Facebook voor samenwerkend leren aan het ontwikkelen. De gids bevat basale informatie over Facebook en over aspecten als het ontwikkelen van een community en communiceren met anderen. Het meest interessante vind ik de onderdelen die ingaan op het gebruik van Facebook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder