Tien manieren om leren meer betekenisvol te maken (#in)

Via Twitter (@jeroenbottema) kwam ik een paar dagen geleden 10 ways to make the learning matter… tegen. In deze blogpost beschrijft 'What Ed Said' tien manieren waarop je leren meer betekenisvol kunt maken. Enkele manieren zijn: Laat als docent ook zien dat je leert. Maak lerenden duidelijk waarom zij iets

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het depersonaliserende karakter van de collegezaal (#in)

Garr Reynolds besteedt aandacht aan de kritiek die Dr. Tae levert op het hedendaagse onderwijs. Tae hekelt het depersonaliserende karakter van de grootschalige collegezaal. Binnen zo'n collegezaal is geen sprake van een uitwisseling van ideeën, terwijl dat wel één van de doelstellingen van (academisch) onderwijs zou moeten zijn. Het zou

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bibliothecaris als herder binnen de informatiesamenleving (#in)

Volgens Chris Dawson spelen bibliotheken In de 21ste eeuw een belangrijke rol in het voorkomen van het ontstaan van een 'digitale onderklasse'. Libraries need to become digital portals for those who lack computing access and broadband. Librarians must become shepherds to digital data for those who lack the resources (technological,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee typen sociale media (#in)

Dion Hinchcliffe geeft in Social suites vs. apps: The tension between bloat and refinement een mooie typering van social software applicaties. Je hebt bijvoorbeeld applicaties die zich richten op één functionaliteit, maar ook suites die veel functionaliteiten bevatten. Voor organisaties is het lastig om zich nu al te focussen op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie adoptiecurve en vormen van e-learning (#in)

Normaliter spreken de blogposts van Harold Jarche mij wel aan. Maar met From learning to working technologies heb ik toch wel een probleem. Jarche gebruikt hierin de technology adoption curve om het gebruik van leertechnologie te typeren. Organisaties die zich richten op de aanschaf van een leermanagement systeem, en die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Internet vaker gebruikt voor informeel leren dan voor opleiden (#in)

Eergisteren heb ik al kort aandacht besteed aan een recent onderzoek naar het internetgebruik in Nederland. In deze blogpost wil ik er uitgebreider stil bij staan. Het rapport bevat namelijk veel nuttige informatie, ook voor leren en opleiden. Het Trendrapport Computer- en Internetgebruik 2010 geeft goed inzicht in de stand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder