Vernieuwing van onderwijs is afhankelijk van standaardisatie technologie (#in)

Deze les kun je trekken uit de bijdrage Can standardization and innovation coexist in education? van Marie Bjerede. Zij illustreert dat personalisering ("the holy grail of education technology") alleen bereikt kan worden als er sprake is van standaard mechanismen met betrekking tot rijke data over het leren van studenten. Die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Markt leermanagement systemen sterk in ontwikkeling (#in)

Michael Feldstein heeft de laatste dagen in twee blogposts (hier en hier) de huidige markt van leermanagement systemen (LMS) in het Amerikaanse hoger onderwijs geanalyseerd. Hij constateert dat deze markt "very much in transition" is. Enkele bevindingen zijn: BlackBoard verliest in toenemende mate marktaandeel, zowel aan open source alternatieven (Moodle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovatie aangejaagd door technologiebedrijven (#in)

In A Promising Year for Technology and Innovation laat Rosabeth Moss Kanter in een notendop zien dat technologiebedrijven een steeds belangrijkere rol spelen bij de economische ontwikkeling, en als het gaat om innovatie. Het toenemende gebruik van sociale media voor crowdsourcing en dialoog (door individuele burgers èn bedrijven) is daar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom multitasken niet effectief is (#in)

In de hedendaagse informatiesamenleving proberen we -‘druk, druk’ als we zijn- meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Daar kunnen we beter mee stoppen, betoogt Paul Atchley, cognitief psycholoog aan de Universiteit van Kansas. Het is namelijk niet effectief voor je werk, en in je dagelijks leven: It takes time (an

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom meer computers in het onderwijs niet leiden tot een intensiever gebruik (#in)

Het aantal computers is volgens Larry Cuban de laatste dertig jaar in het onderwijs explosief toegenomen. Dit heeft volgens hem echter niet geleid tot een evenredige toename van het gebruik van ICT in het onderwijs: Access to an innovation, then, does not mean frequent teacher use in classrooms Cuban ziet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Succesvol blended-learning (#in)

  Hoe moet een blended-learning opleiding opgezet en ingericht worden om een succesvolle opleiding te zijn? Deze vraag staat centraal in het paper "Succesvol blended-learning" van Karline Timmermans. Karline was één van de studenten aan de post-HBO opleiding E-learning van Fontys Hogescholen, waar ik sinds een aantal jaren gastdocent ben.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder