Het gebruik van interactieve media door jongeren (#in)

Toen de verhalen over de digital native enkele jaren geleden aan mij begonnen te knagen, bezocht ik tijdens de (toen nog SURF)Onderwijsdagen een workshop van Antoine van den Beemt. Van den Beemt was toen begonnen aan een promotieonderzoek over het gebruik van interactieve media door jongeren. Hij schetste een behoorlijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten zich tegen onderwijsveranderingen verzetten (#in)

Is Fundamental Change Really ‘Inevitable’? van Perry A. Holloway (een pseudoniem voor een hoogleraar) gaat in op de vraag waarom docenten in het hoger onderwijs zich verzetten tegen grote veranderingen in het onderwijs. Volgens de auteur is de belangrijkste reden dat deze veranderingen niet in het belang zijn van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Europese kampioenschappen vakmanschap (#in)

Vanaf vandaag tot en met 12 december vindt in Lissabon EuroSkills plaats. Dit zijn de Europese kampioenschappen voor het vakmanschap. Beginnende beroepsbeoefenaren in verschillende richtingen, uit heel Europa, nemen het tegen elkaar op: Naast de wedstrijden vinden er ook andere activiteiten plaats die gericht zijn op beroepenoriëntatie. Dit maakt EuroSkills

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vragen die onderwijsbeleidsmakers niet stellen (#in)

Eén van de zaken die me opvalt bij de recente presentatie van de PISA-resultaten, en vooral enkele reacties daarop, is dat bepaalde vragen niet worden gesteld: PISA richt zich op leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en natuurwetenschappelijke geletterdheid. Zijn dat de juiste indicatoren? Wat vraagt 'de 21ste eeuw' (en niet de samenleving

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Clickers en didactiek (#in)

Toeval of niet (serendipity?), maar onlangs ben ik twee zinvolle artikelen tegen gekomen over het gebruik van ‘clickers’ in het onderwijs (student respons systemen). Larry Cuban beschrijft in Clickers and Technology Integration dat menig “techno-centrist” de integratie van ICT in het dagelijks onderwijs verwart met de hervorming van het traditionele

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Leren 2.0: De kloof tussen praten en doen (#in #oeb10)

Willem Karssenberg doet op zijn weblog verslag van de Online Educa-sessie die ik afgelopen vrijdag eigenlijk had moeten voorzitten (met dank aan Jan-Kees Meindersma voor het overnemen). Willem klaagt terecht dat de stellingen niet publiek beschikbaar komen, maar slechts op een CD worden verspreid. Vandaar dat ik de dia's, zoals

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten moe van het gebruik van ICT in het onderwijs (#in)

In veel publicaties over het gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs wordt als argument gebruikt dat tools als sociale media of de mobiele telefoons dé natuurlijke 'gereedschappen' van jongeren zijn. Het artikel Technology Overload: Are Students Sicki of Wiki? nuanceert dit beeld. In deze bijdrage bekritiseren studenten het overmatige

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier benaderingen van onderwijsinnovatie (#in #oeb10)

De plenaire sessies van de Online Educa Berlijn staan ook online. Daarom was ik vanmiddag toch in staat om de keynote van Charles Leadbeater bekijken. Ik vond het een mooie keynote. Aan de hand van een aantal cases uit ontwikkelingslanden illustreerde Leadbeater: Education plus technology equals hope. Heel veel mensen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder