Naar een andere manier van e-learning (#in)

E-learning wordt op steeds grotere schaal toegepast, maar de wijze waarop e-learning vorm krijgt is -op z'n zachts gezegd- voor verbetering vatbaar. Die conclusie trekt Clive Shepherd op basis van onderzoek van Towards Maturity. Volgens Shepherd wordt vaak te overhaast en fantasieloos besloten om klassikale trainingen online te 'vertalen'. Lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovatie, doorzettingsvermogen en creativiteit bij effectief ondernemerschap (#in)

Enkele weken geleden won ik, zonder bewust aan een prijsvraag mee te doen, het boek 'Ervaringen van een serial entrepeneur' van Michiel Muller (iemand op Twitter volgen levert al snel wat op). Muller – één van de keynotesprekers van de Onderwijsdagen – beschrijft hierin zijn visie op effectief ondernemerschap. Met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media wisselend omarmd door Fortune 500 (#in)

Robin Good besteedt aandacht aan een onderzoek naar het gebruik van sociale media door de zogenaamde 'Fortune 500' bedrijven. Good concludeert dat sociale media steeds vaker worden omarmd door deze bedrijven. Ik constateer dat sprake is van een wisselend beeld. Het aantal bedrijven dat Twitter gebruikt om met klanten te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf factoren die teamontwikkeling frustreren (#in)

Binnen het onderwijs zetten leidinggevenden de laatste tijd steeds vaker hun kaarten op meer autonome teams, om onderwijsontwikkeling vorm te geven. Er zijn echter vijf factoren die teamontwikkeling kunnen frustreren, schrijft Paulien van Bilsen: Gebrek aan vertrouwen. Teamleden durven fouten bijvoorbeeld niet toe te geven, en ook geen hulp vragen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nederlands team presteert goed tijdens Euroskills (#in)

Een paar dagen geleden besteedde ik aandacht aan Euroskills, het Europees kampioenschap voor vakmanschap. Het Nederlandse team heeft erg goed gepresteerd met 18 gouden, 4 zilveren en 4 bronzen medailles. Jeffrey Simonse, de vriend van mijn nichtje Mirke, is net buiten het eremetaal gevallen. Wel is hij samen met zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De information overload is vijfhonderd jaar oud (#in)

Anno 2010 zijn er mensen die klagen dat universiteiten meer kennis produceren en distribueren dan we ooit kunnen gebruiken. Iemand als Nicholas Carr is zelfs bang dat wij daardoor ook afleren om duurzaam aandacht te hebben voor een onderwerp, en niet meer in staat zullen zijn om daadwerkelijk te reflecteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ipod Touch in het basisonderwijs (#in)

Grant helps turn iPod into tool for teaching gaat over het gebruik van de iPod Touch binnen het onderwijs. Deze mobiele tool neemt op een Amerikaanse basisschool de plek in van boeken, werkbladen en zelfs computerlokalen. Enkele toepassingen zijn: Formatieve toetsen afnemen, onmiddelijk na instructie. Opnames maken van hardop lezen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

80 dagen die de wereld veranderden (#in)

Time Magazine heeft tachtig dagen geselecteerd die -volgens dit Amerikaanse tijdschrift- de wereld hebben veranderd. Men start in 1923, en eindigt in 2003. Een mooi document, hoewel het sterk focust op de Angelsaksische wereld. Enkele voor de hand liggende dagen zijn uiteraard de inval van Nazi-Duitsland in Polen (1 september

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectieve didactische interventies en ICT (#in)

Hartger Wassink blogde een week of twee geleden over de Britse documentaire The Classroom Experiment waarin hoogleraar Dylan William laat zien hoe averrechts bepaalde didactische interventies kunnen werken. Door leerlingen hun vinger op te laten steken, stimuleer je vooral de betere leerlingen. En door het geven van cijfers verlaag je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder