Terug uit München (#in)

De afgelopen dagen zijn we op familiebezoek geweest in München. We hebben ook de gelegenheid genomen om deze mondaine, chique, Zuid-Duitse stad in kerstsfeer te bezoeken. Bijvoorbeeld een middeleeuwse kerstmarkt. Opvallend: vanwege het katholieke karakter kent deze wereldstad geen koopzondag. Zelfs niet kort voor de kerst. Op Flickr heb ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Uitgeverij Pearson gaat universitair onderwijs verzorgen (#in)

Stephen Downes heeft gelijk. Het bericht dat de educatieve uitgever Pearson universitaire examens wil gaan afnemen, is belangrijk nieuws. De conservatief-liberale Britse regering kondigt al langer aan het Britse, universitaire, onderwijs te willen open breken. De mondiaal operende uitgever Pearson heeft nu aangegeven op deze 'markt' actief te willen worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie trends voor 2011 (#in)

Het einde van het jaar nadert, en dus worden we weer geconfronteerd met terugblikken en voorspellingen. 5 K-12 Technology Trends for 2011 is zo'n artikel en verkent welke technologie trends komend jaar actueel zullen worden: Een toenemend gebruik van goedkopere, mobiele apparaten waardoor elke leerling over een eigen laptop, netbook,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT is niet langer een middel (#in)

Het EDUCAUSE Evolving Technologies Committee heeft in de meest recente uitgave van de Educause Review een bijdrage geschreven over de invloed van technologie op het individu. Technologie wordt veelal gezien als operationeel (net als elektriciteit), als een middel: the medium of the convenient technologies changed the content and process of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van ICT-beheer naar ICT-leiderschap (#in)

In From Users to Choosers: Central IT and the Challenge of Consumer Choice beschrijft Ronald Yanolski uitdagingen, waarmee ICT-afdelingen van onderwijsinstellingen heden ten dagen mee te maken hebben: We're well on the way into the much-anticipated age of ubiquitous computing, when smart resources don't just sit on our desktops but,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je vernieuwers motiveren? (#in)

Stephen Shapiro vindt dat organisaties over moeten op andere manieren van belonen, dan de tastbare beloningen die inspelen op de extrinsieke motivatie. Zelfverwerkelijking (het beste uit jezelf halen, vanuit een intrinsieke motivatie) is volgens hem weliswaar zeer effectief, maar ook lastig voor organisaties in de praktijk te brengen. Daarom zoekt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder