ICT, disruptieve waarden en de geïsoleerde positie van het onderwijs (#in)

De afgelopen week vond in London het congres Learning without Frontiers plaats. Het thema luidde: "Disruption, innovation and learning" Met sprekers als Jimmy Wales (inderdaad: dé Jimmy Wales), Stephen Heppell, en Lord David Puttnam. Je kon dit congres ook streaming via internet volgen. Helaas kwam ik daar te laat achter,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT leidt tot betere èn andere manieren van leren (#in)

Leidt technologie wel tot beter onderwijs, of is ICT slechts a magnifier of human intent and capacity? Deze vraag staat centraal in de zeer uitvoerige blogpost van Stephen Downes, Better Education Through Technology. Downes gaat daarbij in op de opvatting van Kentaro Toyama dat ICT helemaal niet hoeft te leiden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom ICT in het onderwijs onderbenut blijft (#in)

Larry Cuban roept al vele jaren dat het onderwijs veel geld uitgeeft aan technologie, maar de mogelijkheden ervan onderbenut laat ("oversold and underused". Zijn meest recente blogpost, Is ICT a Revolution or Fool’s Errand?, handelt daar ook over. Cuban beschrijft hierin dat het aantal computers per student extreem is gestegen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elke docent competent: resultaten van de inventarisatie ict-competenties voor docenten (#in)

In het kader van de wet BIO implementeren onderwijsinstellingen op dit moment de functieprofielen- en matrix in hun organisatie. Zij hanteren hierbij een competentieset van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL), die in 2011 wordt herzien. In deze set komt ICT niet aan de orde. Een groot gemis, uiteraard. Daarom is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder