De mythe van het verminderde concentratievermogen

Je leest en hoort regelmatig dat mensen in toenemende mate moeite zouden hebben om zich gedurende langere tijd te concentreren. Onze aandachtsspanne zou steeds korter worden. Bij het ontwikkelen van leertrajecten zouden we daar rekening mee moeten houden. Het blijkt echter onzin te zijn dat ons concentratievermogen vermindert. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta-analyse effectiviteit interventies op motivatie om te lezen

De relatie tussen motivatie en leerprestaties is een complexe. Goede leerprestaties bevorderen de motivatie. Maar is het ook verstandig om te kijken naar interventies die de motivatie bevorderen, waarna de leerprestaties verbeteren? Dat lijkt in elk geval wel te gelden voor begrijpend lezen, zo blijkt uit een recent uitgevoerde meta-analyse.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe effectief is ‘flipped learning’ nu echt?

Het concept van ‘flipped learning’ is één van de modellen van blended learning, dat inmiddels alweer meer dan tien jaar wordt toegepast. Het EdSurge-artikel Does ‘Flipped Learning’ Work? A New Analysis Dives Into the Research gaat over een recente meta-analyse van onder andere Manu Kapur en John Hattie naar de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

LMS implementeren: overschat en onderschat

Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens de jaarlijkse Moodlemoot Nederland & Vlaanderen 2023. Een MoodleMoot is een jaarlijkse conferentie bedoeld voor docenten, opleiders, managers, functioneel beheerders en ontwikkelaars die het LMS Moodle gebruiken. Organisator Avetica had mij gevraagd een presentatie te verzorgen over de invoering van een leermanagementsysteem. Een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video games zijn niet schadelijk en niet bevorderlijk voor de cognitieve vermogens van jonge lerenden

Recent onderzoek ontkracht de vrees van volwassenen dat het intensief spelen van video games van negatieve invloed zou zijn op de cognitieve vermogens van jonge lerenden. Tegelijkertijd bestrijdt dit onderzoek ook de belofte van leveranciers van specifieke games dat kinderen juist veel leren van deze spellen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder