Elke docent competent: resultaten van de inventarisatie ict-competenties voor docenten (#in)

In het kader van de wet BIO implementeren onderwijsinstellingen op dit moment de functieprofielen- en matrix in hun organisatie. Zij hanteren hierbij een competentieset van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL), die in 2011 wordt herzien. In deze set komt ICT niet aan de orde. Een groot gemis, uiteraard. Daarom is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media voor professionals, organisaties en facilitatoren (#in)

Welke mogelijkheden bieden sociale media om effectiever te werken in netwerken? Wat betekent dit voor organisaties en managers? En hoe kunnen sociale media een ondersteunende rol vervullen in formele en informele leerprocessen? Deze vragen staan volgens de achterkant centraal in het boek "En nu online…Sociale media voor professionals, organisaties en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar betekenisvolle organisaties (#in)

Volgens Umair Haque wordt de economische crisis vooral veroorzaakt door het gedrag van bedrijven uit het industriële tijdperk. Instead of creating enduring, authentic value for people, they’re consistently, systematically, one might say habitually extracting wealth from them — and the result is the game of musical chairs writ large that

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open education en de toegankelijkheid van het onderwijs (#in)

Graham Attwell laat in What role does technology have in shaping a new future in education? een aantal relevante ontwikkelingen de revue passeren. Attwell stelt m.i. terecht dat binnen het onderwijs het afgelopen jaar weinig technologische vernieuwingen hebben plaats gevonden. Didactisch gezien zijn volgens hem echter flinke stappen gezet in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onzichtbare vormen van kennismanagement (#in)

Hoe pakt een innovatieve onderneming kennismanagement aan? Op die vraag gaat Adam Richardson in Knowledge Management Below the Radar in. Richardson is als creative director werkzaam bij de wereldwijde innovatieve onderneming frog design. In de jaren negentig van de vorige eeuw werd kennismanagement populair. De nadruk lag toen op het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inschrijven voor de Nederlandse e-learning awards nog mogelijk tot 21 januari (#in)

Als lid van de onafhankelijke jury ben ik natuurlijk niet objectief. Maar het is volgens mij echt de moeite waard om mee te doen aan de derde editie van de Nederlandse e-learning award. Zowel voor onderwijsinstellingen, non-profitinstellingen, bedrijven, overheden en e-learningontwikkelaars. Meer informatie over de categorieën, criteria en procedure Wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom studenten de voorkeur geven aan online leren (#in)

Lisa Nielsen noteert tien redenen waarom studenten de voorkeur geven aan online leren, boven face-to-face leren. De opsomming is gebaseerd op een paneldiscussie met studenten, en dus niet op gedegen onderzoek. Maar prikkelend zijn ze wel. Studenten geven bijvoorbeeld aan dat online leren beter aansluit op hun bioritme, dan face-to-face

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder