Privacy en web 2.0 in het onderwijs (#in)

Vanochtend in de trein ben ik eindelijk toegekomen aan het paper Privacy Considerations in Cloud-Based Teaching and Learning Environments. Na een uitstekende introductie van web 2.0 en cloud computing, stellen de auteurs dat je bij het gebruik van nieuwe technologie rekening moet houden met Amerikaanse privacywetgeving. Volgens hen impliceert het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geen vendor lock-in dankzij educatieve apps (#in)

Naar aanleiding van mijn blogpost over het gebruik van apps door docenten, ontspon zich op Twitter een discussie tussen @PascalMarcelis, @Kajrietberg, @helikon, @jaap_w, @peterdevisser en mijzelf over platformonafhankelijkheid van apps. Op zo'n moment ervaar ik de beperktheid van Twitter als discussieforum. Alleen al doordat je aan 140 tekens niet genoeg,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in de VS: een ‘sur place’-situatie (#in)

Eind 2010 heeft Learning Circuits, het online magazine van de American Society for Training and Development (ASTD) een enquête gehouden naar het gebruik van e-learning binnen organisaties (N=348). Ze spreken zelf van e-learning trends, maar die naam mag het m.i. niet hebben. Wat valt op? Leermanagement systemen vormen met 55%

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Motivatie beïnvloed door mate van eigen verantwoordelijkheid (#in)

Het artikel A model for continuing professional development heeft wat mij betreft een wat te ambitieuze titel. De auteur beschrijft summier vijf leeractiviteiten, die in toenemende mate leiden tot verdiepend leren, en noemt dat een model. De 'laagste' activiteit is het bijwonen van een presentatie of lezing, de 'hoogste' is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarvoor gebruiken docenten apps? (#in)

Jeffrey R. Young heeft via Twitter geïnventariseerd welke smartphone en tablet apps docenten voor welk doel het meest gebruiken. Dit heeft geresulteerd in zes scenario's: De aanwezigheid van lerenden registeren. Vanuit het perspectief van onderwijsinnovatie is dit geen heel spectaculaire toepassing. Maar laten we wel wezen: je bent het vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste (Amerikaanse) onderwijstrends van de afgelopen tien jaar (#in)

In Counting down: The top education stories of the decade schetst Rachel Norton de tien belangrijkste gebeurtenissen in het Amerikaanse onderwijs van de laatste tien jaar. Een aantal van deze ontwikkelingen zie je ook terug in ons onderwijs. Autisme wordt steeds beter herkend. Via pedagogisch-didactische interventies kun je daar als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder