Sociale media in het onderwijs blokkeren kan averechts werken (#in)

Mashable vat samen waarom het onderwijs aandacht zou moeten besteden aan en gebruik zou moeten maken van sociale media: Sociale media zijn blijvertjes. De discussie over het toestaan van sociale media, hadden we vijftien jaar geleden ook. Toen was het internet zelf onderwerp van gesprek. Blokkeren kan zelfs averechts werken,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Acht manieren waarop ICT het onderwijs kan verbeteren (#in)

Volgens Sarah Kessler zijn er acht manieren waarop technologie het onderwijs kan verbeteren: Digitale simulaties en modellen helpen beter bij het uitleggen van bepaalde concepten en processen. Je kunt (bijvoorbeeld via videoconferencing) les krijgen van docenten uit andere regio's, landen en culturen. Dus ook taalonderwijs van 'native speakers'. Je hebt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kost het als we NIET investeren in ICT in het onderwijs? (#in)

Naar aanleiding van een een bijdrage van Kentaro Toyama (waar ik eerder aandacht aan besteedde, vraagt Michael Trucano zich af wat het kost als je niet investeert in ICT in het onderwijs. Trucano stelt daarbij de 'digitale kloof' centraal. Veel jongeren komen pas op school in aanraking met ICT. Zonder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rollen van een docent van de 21ste eeuw (#in)

In Nederland wordt al een tijd nagedacht over de vraag over welke bekwaamheden een docent vandaag de dag moet beschikken. Er zou bijvoorbeeld meer aandacht moeten zijn voor ICT-competenties (Kennisbasis ICT). In navolging van Andrew Churches vindt docent Teflor Teslor dat een hedendaagse docent de volgende rollen moet kunnen vervullen:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Plus- en minpunten van ICT in het onderwijs (#in)

In How Technology Has Changed Education vat Alex Wilhelm samen wat volgens hem de invloed is van ICT op het hedendaagse onderwijs: ICT maakt samenwerkingsvormen mogelijk, waarbij leden van een groep ook goed ‘op afstand’ individuele bijdragen kunnen leveren. Dit werkt erg productief. In vergelijking met ‘vroeger’ hebben jongeren nu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder