Hoe kunnen onderwijsinnovaties worden opgeschaald? (#in)

Al Zollar stelt in How Can We Scale Educational Innovations? een interessante vraag. Hij signaleert dat onderwijsvernieuwingen links en rechts bottom up ontstaan. Hoe kunnen deze innovaties duurzaam en op grote schaal worden doorgevoerd? Will it be the classic market driven forces of for-profit innovation driven by venture capital and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning implementeren: geleerde lessen (gastcollege) (#in)

Vanavond mag ik bij de post-HBO opleiding e-learning van Fontys Extens weer een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning. Als voorbereiding heb ik de studenten gevraagd een ervaren collega binnen de eigen organisatie kort met een videocamera (die zij hebben gekregen) te interviewen over de belangrijkste leerpunten (do's en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Lerenden motiveren via ICT kan ook eenvoudig zijn (#in)

Barbara Cagle beschrijft drie eenvoudige manieren waarmee je lerenden meer kunt betrekken bij het onderwijs, door meer gebruik te maken van de technologie uit hun leefwereld. Je kunt mobiele telefoons gebruiken om lerenden vragen voor te leggen. Cagle somt daarbij een aantal praktische tips op. Zij schrijft onder meer: The

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open educational resources geven lerenden meer controle (#in)

Open educational resources zouden er wel eens toe kunnen bijdragen dat studenten meer controle krijgen over hun eigen leerproces. Die conclusie trekt Mary Grush op basis van een beknopt vraaggesprek met Trent Batson, executive director van de Association for Authentic, Experiential, and Evidence-based Learning (AAEEBL), Gerry Hanley, Executive Director van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Privacy, cloud computing en risico’s (#in)

Cloud computing wordt steeds vaker toegepast, ook in het onderwijs. Deze ontwikkeling leidt tot vragen rond beveiliging en privacy (vooral als je gebruik maakt van zogenaamde 'gratis' diensten). Er verschijnen dan ook steeds vaker publicaties over deze thema's. Privacy and Cloud-­‐Based Educational Technology in British Columbia is zo'n uitgave. Ondanks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat maakt leren in netwerken krachtig (#in)

In Unleashing the Power of Networked Learning beschrijft Martha Stone Wiske dat studenten steeds meer belangstelling krijgen voor leren in netwerken. Uit deze blogpost haal ik ook een aantal kenmerken van deze manier van leren, zoals: Lerenden participeren op een veel actievere manier in het leerproces (learner-generated). Social presence is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

IPAD: onderwijsmodel voor de iPad (#in)

SESI (een organisatie gericht op speciaal onderwijs) heeft een model ontwikkeld voor het gebruik van de iPad binnen het onderwijs. Dit model rust op vier pijlers: I = Involvement P = Preparation A = Application D = Development Hierbij spelen speciaal ontwikkelde apps een belangrijke rol, evenals samenwerking tussen onderwijsgevenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder