Vertrek naar Domburg (met vermoedelijke radiostilte) (#in #cvimc)

Ik vertrek zo meteen naar Domburg waar morgen de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI). Mijn deelname vloeit voort uit afspraken met mijn oud-werkgever, Gilde Opleidingen. Een straf is het overigens bepaald niet. Ik heb nog altijd met veel plezier deelgenomen aan de conferenties van het CvI. Inhoudelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De rol van het onderwijs bij kritisch denken? (#in)

Kritisch denken is een bekwaamheid die door de eeuwen heen erg belangrijk is. Wellicht is kritisch denken binnen de post-industriële netwerksamenleving met zijn massa's informatie en interacties extra belangrijk geworden. Een belangrijke taak voor het onderwijs? Dat is maar de vraag als je de inleiding van de bijdrage Can critical

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe je sneller problemen kunt oplossen (#in)

Dan Pink bespreekt een onderzoek waaruit blijkt hoe je sneller problemen kunt oplossen. Het onderzoek bestaat uit een aantal experimenten, waaruit je drie tips kunt halen: Los problemen samen met iemand anders op. Los problemen voor iemand anders op. Laat iemand anders oplossingen voor jouw probleem bedenken. Of doe alsof

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De sessies over de teammanager centraal van Gilde Opleidingen (#in #cvimc)

Aanstaande woensdag start in Domburg de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI). Op deze weblog heb ik een aantal malen aandacht besteed aan de sessies van mijn oud-werkgever Gilde Opleidingen (ik heb de invulling van 'ons huis'  mee mogen organiseren): Workshopronde 1 en 2 (dubbele sessie): Workshop over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik deze week naar toe had willen gaan… (#in #cvimc #elearningcongres)

…als ik mezelf had kunnen opdelen: Vandaag naar TEDx Maastricht. Overigens live via video te volgen. De twitter hash tag is #TEDxMaastricht. Ik heb tijdens de lunch wat fragmenten bekeken, en me gerealiseerd dat presentaties vooral bedoeld zijn om te inspireren, en minder om kennis te delen. Sprekers vertellen vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf typen ‘verstand’ voor een leerzaam gebruik van web 2.0 (#in)

In Learning 2.0: How digital networks are changing the rules schrijft Melanie L. Sisley dat nieuwe technologie de potentie heeft om het individu centraal te stellen binnen diens eigen ontwikkelingsproces. Immers: the evolution of Web 2.0 is providing a stage for anyone to express a digital presence and contribute thoughts

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

It’s about pedagogy, stupid! (#in)

Dit is de titel van een masterclass over ICT in het onderwijs, die ik vanmiddag verzorg tijdens het symposium Beroepsonderwijs op 1, dat georganiseerd wordt door Stichting Consortium Beroepsonderwijs, Stichting Mobiliteitsleren en Stichting Praktijkleren. Mensen die enthousiast zijn over ICT in het onderwijs zijn vaak enorm technologie-gedreven. Het gaat er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Indicatoren van de effectiviteit van sociale media (#in)

Ruim tien jaar geleden werd binnen het 'e-learning wereldje' steeds vaker de nadruk gelegd op return on investment (ROI): wanneer betaalt de investering in e-learning zich terug. Een benadering die enerzijds leidt dat we terecht kritisch kosten-baten afwegingen moeten maken, maar anderzijds ook innovaties om zeep kan helpen als te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder