Wanneer binnen je onderwijs kiezen voor een blog, wiki of Google Docs (#in)

Deze erg handige tabel helpt docenten bij het maken van een afweging tussen het inzetten van een weblog, wiki of Google Docs binnen het onderwijs. Wie kunnen er samenwerken, hoe worden bijdragen geordend, wat zijn voorbeelden, wat zijn voordelen en wat nadelen? Vooral deze laatste twee onderdelen helpen je bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning evalueren (#in)

Introduction to Evaluation in e-Learning bevat een beknopte inleiding over het evalueren van e-learning. Evalueren doe je volgens de auteur voorafgaand aan e-learning (behoeftenanalyse), tijdens het leren (formatief) en na afloop (summatief). Verder heeft de samensteller een groot aantal bronnen in zijn blogpost opgenomen, inclusief een enkele inleidende zin. Verwacht

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dirigeer je sociale netwerk (#in)

Sociale netwerken kunnen veel waarde hebben voor individuen. Volgens John Hagel III en John Seely Brown wordt hun potentieel pas benut als gebruikers meer dirigent worden van hun sociale netwerken. Hun richtinggevend advies bestaat uit vijf elementen, die individuen zelf moeten vormgeven, afhankelijk van hun situatie: Durf je kwetsbaarheid te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De verantwoordelijkheid van de lerende bij open education (#in)

George Siemens en Stephen Downes zijn weer gestart met hun cursus over connectivisme en connective knowledge. Eén van de kenmerken van deze online cursus is de vrije toegankelijkheid. Inschrijven is verplicht, maar er zijn alleen kosten aan verbonden als je een officieel certificaat wilt hebben van de universiteit van Manitoba.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat betekent de ontwikkeling van de e-learningmarkt? (#in)

In Those who forget the mistakes of history blikt Jay Cross terug op de ontwikkeling van de e-learningmarkt, van rond 1999 (vlak voor de dot.com-bubble barstte), tot nu. Destijds werd een onderscheid gemaakt tussen contentaanbieders, leveranciers van technologie, aanbieders van diensten, en bedrijven die twee of drie van deze aspecten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

We moeten het ook niet groter maken dan het is, GroenLinks (#in)

Afgelopen donderdag heeft de Tweede Kamerfractie van GroenLinks ingestemd met het kabinetsverzoek om een 'civiele politietrainingsmissie' naar Kunduz in Afghanistan te sturen. Ik ben daar niet gelukkig mee. Tegelijkertijd vind ik dat tegenstanders van dit besluit, de impact van de keuze van de fractie ongelofelijk opblazen en 'mijn partij' daarmee

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digital storytelling in het onderwijs (#in)

Verhalen vertellen. Als je aan leerlingen vraagt, wat een goede docent kenmerkt, dan hoort het boeiend kunnen vertellen van een verhaal, het illustreren van kennis met anekdotes, daar zeker bij. Dankzij het gebruik van internettechnologie krijgt verhalen vertellen voor leerdoeleinden weer een nieuwe invulling. We spreken dan van digital storytelling:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toekomst van onderwijs en opleiden (#in)

Mijn oproep voor innovatieve ICT-toepassingen in het MBO heeft tot nu toe een aantal reacties opgeleverd. Koos Winnips (@winnips) wees mij bijvoorbeeld op het rapport Mapping Future Education and Training: Group Concept Mapping Studydat medewerkers van de OU, TNO en Attic Media hebben opgesteld. Via de methodiek 'Group Concept Mapping'

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eerst digitaal burgerschap, pas daarna ICT in het onderwijs? (#in)

Voordat je technologie in je onderwijs kunt inzetten, moeten leerlingen zich eerst ontwikkelen op het gebied van digitaal burgerschap. Dat betoogt althans Andrew Marcinek in The Importance of Digital Citizenship in Social Media: Like basketball, students must enter the world of social media and digital media with a good defense.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder