Gilde Opleidingen gebruikt QR-codes en bluetooth tijdens dé Managementconferentie (#in #cvimc #cvi2011)

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Domburg de tweejaarlijkse Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Eén van de bijzonderheden aan dit congres is dat workshops in vakantiebungalows worden verzorgd. Gilde Opleidingen heeft ook een bungalow gereserveerd, en zal hier workshops verzorgen  met als thema 'De teammanager als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Andere technologie, dezelfde didactiek (#in)

Larry Cuban heeft in de periode 1999-2000 en 2008-2010 het gebruik van ICT in het onderwijs bij één grote Amerikaanse onderwijsinstelling gemonitord. In Computer Use in a High School (1999-2010): Progress or Regress? schrijft hij over zijn eerste bevindingen. Grofweg komt het er op neer dat ICT intensiever wordt gebruikt,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichtende innovatie als oplossing voor de crisis in het onderwijs (#in)

Clayton M. Christensen, Michael B. Horn, Louis Soares en Louis Caldera grijpen de economische crisis èn de Amerikaanse onderwijscrisis aan om in Disruptive College te pleiten voor online leren als noodzakelijke, ontwrichtende, innovatie. Het (Amerikaanse) hoger onderwijs draagt volgens de auteurs onvoldoende bij aan de economische ontwikkeling van de VS.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter binnen een online leeromgeving (#in)

Logan Rath beschrijft in The Effects of Twitter in an Online Learning Environment hoe je Twitter bij online leren kunt gebruiken. Rath maakt daarbij o.a. gebruik van een uitgevoerd, kleinschalig, onderzoek onder studenten (waarvan 77% niet twitterde voordat zij aan een cursus deelnamen waarin twitter werd gebruikt). Samenvattend komen de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Motiveer lerenden door hen een publiek te geven (#in)

Binnen het huidige onderwijs vraagt menigeen zich af hoe je lerenden kunt motiveren. Zijn zij alleen in beweging te krijgen door middel van cijfers? Nee, stelt Elena Aguilar. Laat leerlingen schrijven voor een authentiek publiek, an audience with whom they genuinely wanted to connect. Dat kunnen leerlingen uit een ander

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren via een netwerk in plaats van via een zoekmachine (#in)

Rob Jacobs pleit in Learning's Future: Search Engine or Network? voor een andere manier van leren. De kennissamenleving confronteert mensen met complexe problemen, die niet opgelost kunnen worden met behulp van statische kennis. Deze problemen hebben maar impliciete kennis nodig –tacit knowledge– die in een hoog tempo ontwikkeld moet worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder