Het gebruik van ICT bij een toenemende groepsgrootte (#in)

Mark Sample heeft als docent te maken met steeds groter wordende groepen studenten. In Teaching Extra-Large Classes and the Role of Technology vraagt hij zich af welke gevolgen dit zou moeten hebben voor de didactiek die hij toepast. Sample is gewend om veel interactie met studenten te hebben tijdens zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen met de Kindle, iPad en enTourage eDGe in het onderwijs (#in)

"E-readers, E-books Represent Future for Community College" doet verslag van enkele pilots met verschillende typen e-readers bij een community college (vergelijkbaar met onze ROC's). Opvallend: het gaat daarbij om de Kindle van Amazon (inderdaad een e-reader), de iPad en de enTourage eDGe (de laatste twee zijn veel meer dan een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtualisatie en cloud computing kunnen leiden tot kostenbesparingen (#in)

Deze les kun je trekken uit het artikel Virtualization, cloud computing help CA schools cut IT costs. Hierin worden cases van twee scholen beknopt beschreven, die werken met thin en zero clients. Ik zie zelf ook andere voordelen in virtualisatie en cloud computing, naast kostenbesparingen. Deze manier van werken ondersteunt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een bloeiende toekomst voor online leren (#in)

Benefits of online courses outweighs use of books voorspelt een bloeiende toekomst voor online leren, in vergelijking met het traditionele hoger onderwijs. De belangrijkste reden lijkt het gebruik van open educational resources te zijn: gratis of goedkope (op abonnementsbasis, grootschalig beschikbare) leermiddelen komen in de plaats van dure boeken. Vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaanse regering investeert $ 2 miljard in open educational resources (#in)

Dankzij een tweet van Marcel de Leeuwe lees ik net dat de Amerikaanse federale overheid in vier jaar tijd twee miljard dollar gaat investeren in de ontwikkeling van open educational resources voor het middelbaar beroepsonderwijs. Het geld is afkomstig van twee ministeries. Het ontwikkelde materiaal wordt voorzien van een Creative

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informeel leren in Nederland (#in)

Marjolein Caniëls en Paul Kirschner van de Open Universiteit geven in deze presentatie een inkijk in de stand van zaken met betrekking tot informeel leren in Nederland. Zij definiëren informeel leren als leren van dagelijkse activiteiten (werk, gezin, vrije tijd), niet gestructureerd (in termen van leerdoelen, leertijd en/of ondersteuning), en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van ICT op het traditionele academische model (#in)

Het artikel Online education disrupting traditional academic models illustreert de invloed van ICT op het hoger onderwijs. De bibliotheek van de Universiteit van Texas in San Antonio bevat geen enkel papieren boek meer, maar wel meer dan 450.000 e-boeken en 18.000 digitale tijdschriften. Je loopt dus nooit meer het risico

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gebruik van ICT binnen Configuraties mbo-opleidingen (#in)

Toen ik gisteren met collega Leo Geurts sprak over de Ecbo-publicatie Configuraties mbo-opleidingen van Joke Huisman, realiseerde ik me dat ik nog niet had geblogd over dit rapport. Terwijl deze uitgave dat wel verdient. Ik probeer in deze bijdrage deze typologie ook aan te vullen, als het gaat om het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer aandacht voor passie en talent als pedagogische opdracht (#in)

Mooie blogpost van Lisa Nielsen. Zij bekritiseert het bestaande onderwijssysteem dat er weliswaar voor zorgt dat jongeren zich cognitief ontwikkelen (wat resulteert in een diploma), maar leerlingen in feite onvoldoende stimuleert na te denken wat zij nu echt met hun leven aanwillen. Terwijl passie en intrinsieke motivatie in veel gevallen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder