De teammanager als spil in de organisatie (#in#cvimc #cvi2011)

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Domburg de tweejaarlijkse Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Gilde Opleidingen organiseert een aantal sessies rond het thema "De teammanager als spil in de organisatie". Teammanagers spelen een cruciale rol bij MBO-instellingen als schakel tussen directie en werkvloer. Deze rol als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat willen onderwijsgevenden met digitaal leermateriaal? (#in)

Ik heb wel eens de vraag gekregen hoe ik de toekomst zie van digitaal leermateriaal. Willen onderwijsgevenden zelf leertrajecten samen stellen op basis van leerobjecten? Of willen zij kant en klare digitale methodes gebruiken? Mijn reactie was dan altijd: beide 'smaken' komen voor. Vandaag word ik bevestigd in dit beeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ICT zelfgestuurd leren kan faciliteren (#in)

De huidige kennissamenleving verlangt van mensen dat zij steeds vaker zelf verantwoordelijkheid nemen voor leren en ontwikkelen. Volgens Lisa Nielsen speelt ICT op tien manieren een belangrijke rol bij het faciliteren van zelfgestuurd leren. Via een combinatie van sociale media kun je bijvoorbeeld persoonlijke leernetwerken samenstellen. Volgens Nielsen vormen deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen en uitdagingen van laptops in het onderwijs (#in)

Dankzij deze blogpost van Wayan Vota ben ik gestuit op een recente -voorlopige- studie naar de effecten van de implementatie van laptops binnen het onderwijs. De onderzoekers Thierry Karsenti en Simon Collin hebben onderzocht wat de voordelen en uitdagingen zijn van de strategie van de Canadese Eastern Townships School Board

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder