De mogelijke invloed van digitalisering op leren, opleiden, werving en selectie

De bijdrage Most of 2030’s Jobs Haven’t Been Invented Yet is al wat ouder. Ontwikkelingen als ChatGPT onderstrepen echter de actualiteit ervan. Deze bijdrage beschrijft hoe digitalisering ons werk gaat veranderen en wat dit betekent voor belangrijke deelterreinen van human resource management. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality kan helpen bij het leren van een vreemde taal

Onderzoek van de universiteit van Californië laat zien dat mensen een vreemde woordenschat beter onthouden als de lessen worden geassocieerd met specifieke omgevingen. Wanneer virtual reality wordt gebruikt voor taalonderwijs, blijken context en realisme van belang te zijn voor het onthouden van woorden in een andere taal. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over het belang van (een raamwerk voor) AI-ethiek

Artificiële intelligentie wordt krachtiger, meer toegankelijk en alomtegenwoordig. AI is in staat om menselijke inbreng en vermogens te gebruiken om acties uit te voeren zoals het nemen van beslissingen. Daar komt ethiek bij kijken. Mark van Rijmenam pleit daarom voor AI-ethiek en werkt dit in een uitgebreide bijdrage uit. In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat je moet weten voordat je de Lensa AI-app gebruikt

De afgelopen week heb ik een aantal keren geblogd over ChatGPT, een applicatie waarmee je teksten kunt genereren (hier, hier, en hier). Een andere toepassing van zogenaamde generatieve AI is Lensa. Deze toepassing kent echt een aantal risico’s waarvoor Reece Rogers terecht voor waarschuwt. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer weten over ChatGPT?

Bijna een week geleden schreef ik de blogpost AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs. Er zijn de afgelopen tijd meer bijdragen geschreven over deze opzienbarende toepassing van artificiële intelligentie en de relevantie voor leren, opleiden en onderwijs. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we een einde maken aan het verbod op het gebruik van de smartphone in de klas?

Onlangs pleitte het CDA voor een landelijk verbod op het gebruik van de smartphone op basis- en middelbare scholen. Michael Horn pleit er echter voor om dergelijke verboden in de ban te doen. Heeft hij een punt? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevindingen van de belangrijkste onderwijsonderzoeken uit 2022 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een leven lang ontwikkelen zonder naar school te gaan

Digitalisering draagt bij aan verandering van werk. Professionals zullen zich daar moeten blijven ontwikkelen. Volgens Marlo Lyons hoef je daarvoor niet per se terug naar school te gaan. Lyons beschrijft “five ways to upskill without going back to school“. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder