Bedrijven investeren relatief weinig in ‘social learning’ (#in)

Er wordt veel gesproken over van 'social learning' binnen bedrijven. Aan de andere kant blijken bedrijven in geringe mate bereid om geld uit te geven aan applicaties of diensten op het gebied van meer informeel leren. Volgens Bersin & Associates heeft 30% van de Amerikaanse bedrijven hier geld in geïnvesteerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs. En nu de didactiek (#in #rocnijmegencon)

Vandaag heb ik tijdens een conferentie van ROC Nijmegen twee keer een presentatie verzorgd over het gebruik van laptops binnen het onderwijs. Daarbij ben ik o.a. ingegaan op zinvolle leeractiviteiten met laptops tijdens de les. Hieronder vind je mijn presentatie. Met dank aan een aantal tweeps (zie de een na

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is instructie effectiever dan probleemgericht onderwijs? (#in)

Harvard Study Shows that Lecture-Style Presentations Lead to Higher Student Achievement moet je eens grondig lezen. Deze bijdrage -met dank aan collega Paul Kirschner aka @P_A_Kirschner voor de tip- suggereert dat docenten, die hun onderwijstijd voornamelijk besteden aan instructie, betere leerresultaten met hun leerlingen behalen dan docenten die gebruik maken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kanttekeningen bij de opmars van online leren in het K12-onderwijs (#in)

De Huffington Post signaleert dat het Amerikaanse K12-onderwijs in toenemende mate gebruik maakt van online leren. Niet alleen als aanvulling op het bestaande onderwijs (scholen zijn in staat om ook Chinees als vak aan te bieden), maar ook als vervanging (het zou goedkoper zijn). Vanuit verschillende invalshoeken is er dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media combineren met elektronische leeromgevingen? (#in)

Willen studenten sociale media die zij privé en voor zelfgeorganiseerd leren gebruiken integreren met de elektronische leeromgeving van de onderwijsinstelling? De ontwikkelaars van de applicatie Mixable beantwoorden deze vraag met een overduidelijk 'ja'. Zij hebben geconstateerd dat veel conversaties over het onderwijs plaats vinden via sociale media zoals Facebook en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele technologie gebruiken om de betrokkenheid van lerenden te vergroten (#in)

Twitter, Wordle, and ChimeIn as Student Response Pedagogies beschrijft de ervaringen van pilots met nieuwe technologie die er op gericht waren de betrokkenheid van lerenden bij het bekijken van films tijdens het onderwijs te vergroten. Lerenden zouden in staat moeten zijn om korte opmerkingen tijdens het kijken van films te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik mobiele technologie voor leren, in plaats van doceren (#in)

Het aprilnummer van de Educause Quarterly is volledig gewijd aan het gebruik van mobiele technologie in het onderwijs. Rochelle Rodrigo pleit er bij voorbeeld voor om mobiele technologie vooral in te zetten voor leren, in plaats van doceren. Je zou deze technologie dus op een activerende manier moeten gebruiken. Kernwoorden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder