UnCollege als alternatieve onderwijssysteem (#in)

Disgruntled College Student Starts ‘UnCollege’ to Challenge System gaat over een boeiend initiatief dat voortijdig uitgevallen studenten wil helpen zich te kwalificeren, buiten het bestaande onderwijssysteem om. De initiatiefnemer, de 19 jarige Dale Stephens, meent dat studenten het 'onderwijsheft' meer in eigen hand moeten nemen. Essentially, UnCollege plans to serve

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Let op de fundamentele structuur van educatieve games (#in)

In het artikel What Makes a Good Learning Game? waarschuwt auteur Simon Egenfeldt-Nielsen ervoor bij het ontwerpen van educatieve games niet eenzijdig te focussen op het toekennen van punten, het behalen van hogere niveaus of duidelijke doelen. De fundamentele structuur van een educatieve game is volgens hem essentieel voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT-gereedschappen voor de docent van de 21ste eeuw (#in)

Leendert-Jan van Splunter heeft samen met enkele Twitter-vrienden een handboek van Michael Zimmer vertaald waarin deze een groot aantal web applicaties voor docenten introduceert. Van Splunter heeft er overigens nog een Nederlandse tool aan toegevoegd. In het handboek komen op die manier een groot aantal gereedschappen voorbij, zoals Twitter, Diigo,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Fatsoenlijk geïmplementeerde ICT leidt binnen onderwijs tot kostenbesparing (#in)

Key Factors to Ed-Tech Success bevat op het eerste oog niet heel veel opzienbarende informatie. Het artikel somt -op basis van een onderzoeksrapport- enkele succesfactoren op ten behoeve van de invoering van ICT in het onderwijs. Deze factoren hebben o.a. te maken met de computer-studentratio, het beschikbaar stellen van tijd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zelfgestuurde professionele ontwikkeling docenten en de kwaliteit van het mbo (#in)

Leren op de werkplek lijkt een veel rommeliger proces te zijn dan een model kan beschrijven. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek waarop Bert van Veldhuizen vandaag is gepromoveerd. Bert werkt nog even als programmamanager onderwijsvernieuwing bij het Regio College in Zaandam (binnenkort gaat hij bij de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Workshop laptops in het onderwijs (#in)

Vandaag heb ik bij mijn eigen regionaal opleidingencentrum, Gilde Opleidingen, een workshop verzorgd over het gebruik van laptops in het onderwijs. De leerdoelen waren: Deelnemers zijn in staat redenen van het gebruik van laptops in het onderwijs te benoemen. Deelnemers kennen pedagogisch-didactische maatregelen ten behoeve het gebruik van laptops in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder