Grenzen stellen: zo min mogelijk last van de organisatie (#cvimc #in #cvi2011)

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Domburg de tweejaarlijkse Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Gilde Opleidingen organiseert een aantal sessies rond het thema "De teammanager als spil in de organisatie". Eén van deze sessies gaat over het spanningsveld tussen centrale afspraken binnen specifieke situaties. Regels zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips voor het hanteerbaar maken van grote hoeveelheden informatie, applicaties en interacties (#in)

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over hanteren van massa's informatie via een 'probabilistische' instelling. Nelly Spanjersberg reageerde hier op door o.a. te verwijzen naar deze video van Dave Cormier, en -op basis hiervan- enkele tips te geven voor het efficiënt volgen van een Massive Open Online Course. Samen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open educational resources leiden nog niet tot andere onderwijspraktijken (#in #yam)

Dankzij Yammer kom ik deze morgen terecht bij het eLearning Paper Open Education: Changing Educational Practices. Dit paper bevat een aantal artikelen die allen illustreren dat we nog een lange, uitdagende, weg te gaan hebben als het gaat om de de implementatie van open educational resources: Open educational resources hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe bereidt het onderwijs de doelgroep voor op de huidige transitiefase (#in)?

Onze samenleving ontwikkelt zich van een industriële samenleving naar een postindustriële netwerksamenleving. Binnen deze laatste samenleving, die zich onder meer kenmerkt door een service economie, spelen de zogenaamde 21 century skills een belangrijke rol. In deze samenleving werken netwerken van zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) met elkaar samen, rond het creëren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Massa’s informatie hanteren via een ‘probabilistische’ instelling? (#in)

Volgens Cory Doctorow moeten we de zogenaamde information overload niet proberen te bestrijden met betere filtermethoden, maar door een ‘probabilistische’ instelling te hebben: een gemoedstoestand waarbij je rekening houdt met onzekerheden en risico’s. De zogenaamde overvloed aan informatie heeft volgens Doctorow namelijk een belangrijk bijeffect: veel informatie blijkt namelijk overtollig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Risico’s van e-portfolio’s voor beoordelen (#in)

Ilona Buchem vat een Duitstalig paper samen waarin de auteurs drie risico’s van beoordelingsportfolio’s voor het hoger onderwijs beschrijven: Studenten proberen zich te veel te conformeren aan regels en criteria. Met andere woorden: studenten stellen hun e-portfolio strategisch (‘onderwijskundig wenselijk’?) op. Je ziet dit ook bij andere beoordelingsmethoden terug (ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat betekent het “app-internet” voor het onderwijs? (#in)

Lorentz Stout heeft vandaag op Frankwatching een geslaagde poging ondernomen om een relevante internetontwikkeling te beschrijven: het gebruik van eenvoudige "vaak single task-georiënteerde programmaatjes" die  slim gebruik maken van het internet en van eigenschappen van het betreffende toetsel.  Deze 'apps' gebruik je op smartphones, tablet pc's (zoals de iPad) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van de direct leidinggevende op de werkdruk (#cvimc #in #cvi2011)

Welk verband bestaat er tussen het gedrag van de leidinggevende en de (beleving van) werkdruk bij onderwijsprofessionals? Deze vraag staat centraal in het onderzoek dat teammanager Marianne Burhenne-Smitsmans van Gilde Opleidingen het afgelopen jaar heeft uitgevoerd in het kader van haar masteropleiding aan de TiasNimbas Business School. Tijdens de derde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder