Leren via een netwerk in plaats van via een zoekmachine (#in)

Rob Jacobs pleit in Learning's Future: Search Engine or Network? voor een andere manier van leren. De kennissamenleving confronteert mensen met complexe problemen, die niet opgelost kunnen worden met behulp van statische kennis. Deze problemen hebben maar impliciete kennis nodig –tacit knowledge– die in een hoog tempo ontwikkeld moet worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenwerkend leren en beoordelen (#in)

Moderne werkomgevingen verlangen steeds vaker onderlinge samenwerking van medewerkers. Daarom zou het onderwijs volgens Andrew Marcinek ook meer moeten doen met collaborative assessments (beoordelingen waarbij lerenden samen moeten werken). In deze bijdrage schetst hij een globaal beeld van deze manier van beoordelen. Een aantal kenmerken valt daarbij op: Er wordt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online leren moet meer zijn dan digitaal onderwijs (#in)

Will Richardson poneert in “Online learning” Isn’t “Learning online” interessante opvattingen over de toegevoegde waarde van e-learning. Het zou er niet om moeten gaan dat je dankzij internettechnologie economisch efficiënter of gemakkelijker leert. Het zou er ook om moeten gaan dat je beter leert, en andere dingen leert: Learning online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Educational Resources via HippoCampus (#in)

Initiatieven rond open educational resources hebben vaak betrekking op het hoger onderwijs. HippoCampus is daarentegen gericht op het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs (Wikiwijs richt zich daar natuurlijk ook op, maar bevat niet alleen vrij toegankelijke leermiddelen). De initiatiefnemers hadden verwacht dat het materiaal vooral voor zelfstudie zou worden gebruikt. 80%

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overwinning Watson is overwinning van de mens (#in)

Hebben jullie de ontwikkelingen van IBM computer Watson een beetje gevolgd? In de VS hebben ze deze ingenieuze computer mee laten doen aan de quiz Jeopardy, tegenover de twee beste spelers uit de geschiedenis van dit TV-spel (dat verder gaat dan de doorsnee feitenkennisquiz). En ja hoor: Watson heeft gewonnen!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geen data, maar passie in het onderwijs (#in)

The Answer to Teacher Retention: Find Passion (Not Data) Driven Schools bekritiseert scholen die gericht zijn op het meten van gemakkelijk in kaart te brengen -en sterk gestandaardiseerde- leerresultaten, en niet gericht zijn op het aanwakkeren van passie bij leerlingen en onderwijsgevenden. Is het dan vreemd dat docenten zo vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ambulante begeleiding effectief middel voor passend onderwijs (#in)

Eén van de forse bezuinigingen op onderwijs betreft de ambulante begeleiding (bijna 91 miljoen euro). Eén van de redenen van minister Van Bijsterveld is dat niet duidelijk zou zijn dat ambulante begeleiding iets oplevert voor docenten. Een recente studie laat van dit argument evenwel niets heel. De studie AB verhelderd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het einde van het monopolie op formeel leren (#in)

Internettechnologie maakt het mogelijk dat organisaties zich bezig gaan houden met e-learning, die dat tot nu niet niet hebben gedaan (of daar hooguit op kleine schaal mee hebben geëxperimenteerd). De Britse krant The Guardian is daar een voorbeeld van: The Guardian is opening up its resources website learn.co.uk to give

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De rol van de docent bij online discussies (#in)

Ik ben bezig opgeslagen artikelen te lezen (leve Read it Later). Eén van de bijdragen is The Instructor's Role in Online Discussions van Michelle Everson. Zij ziet daarbij vooral mogelijkheden voor formatieve beoordelingen. There were many ways I could interact with students, provide them with valuable feedback, and still avoid

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder