Leermanagementinformatie 2.0 dankzij learning analytics (#in)

Learning analytics wordt in editie 2011 van het Horizon-rapport getypeert als één van de trends die over 4 en 5 jaar breed geadopteerd is binnen het onderwijs. Wat is het, wat kan de waarde ervan zijn voor het onderwijs, en welke uitdagingen komen hierbij kijken? George Siemens definieert learning analytics

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De teammanager als spil in de organisatie (#in#cvimc #cvi2011)

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Domburg de tweejaarlijkse Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Gilde Opleidingen organiseert een aantal sessies rond het thema "De teammanager als spil in de organisatie". Teammanagers spelen een cruciale rol bij MBO-instellingen als schakel tussen directie en werkvloer. Deze rol als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat willen onderwijsgevenden met digitaal leermateriaal? (#in)

Ik heb wel eens de vraag gekregen hoe ik de toekomst zie van digitaal leermateriaal. Willen onderwijsgevenden zelf leertrajecten samen stellen op basis van leerobjecten? Of willen zij kant en klare digitale methodes gebruiken? Mijn reactie was dan altijd: beide 'smaken' komen voor. Vandaag word ik bevestigd in dit beeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ICT zelfgestuurd leren kan faciliteren (#in)

De huidige kennissamenleving verlangt van mensen dat zij steeds vaker zelf verantwoordelijkheid nemen voor leren en ontwikkelen. Volgens Lisa Nielsen speelt ICT op tien manieren een belangrijke rol bij het faciliteren van zelfgestuurd leren. Via een combinatie van sociale media kun je bijvoorbeeld persoonlijke leernetwerken samenstellen. Volgens Nielsen vormen deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder