Wat betekent het “app-internet” voor het onderwijs? (#in)

Lorentz Stout heeft vandaag op Frankwatching een geslaagde poging ondernomen om een relevante internetontwikkeling te beschrijven: het gebruik van eenvoudige "vaak single task-georiënteerde programmaatjes" die  slim gebruik maken van het internet en van eigenschappen van het betreffende toetsel.  Deze 'apps' gebruik je op smartphones, tablet pc's (zoals de iPad) en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van de direct leidinggevende op de werkdruk (#cvimc #in #cvi2011)

Welk verband bestaat er tussen het gedrag van de leidinggevende en de (beleving van) werkdruk bij onderwijsprofessionals? Deze vraag staat centraal in het onderzoek dat teammanager Marianne Burhenne-Smitsmans van Gilde Opleidingen het afgelopen jaar heeft uitgevoerd in het kader van haar masteropleiding aan de TiasNimbas Business School. Tijdens de derde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tien belangrijkste e-learning blunders (#in)

Nick Shackleton-Jones heeft een top 10 samengesteld van blunders bij het ontwerpen van e-learning. Deze fouten hebben te maken met de vraag wanneer een implementatie daadwerkelijk succesvol is verlopen, met het dumpen van informatie, met het onbenut laten van mogelijkheden voor informeel leren en met het visuele ontwerp. Verder zouden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Belang SCORM vermindert, maar verdwijnt niet (#in)

Dankzij het Sharable Content Object Reference Model (SCORM) is het mogelijk geworden om web-based leerstof in verschillende leermanagement systemen en elektronische leeromgevingen te gebruiken. Dat impliceert dat eindgebruikers van leermanagement systeem kunnen veranderen, zonder hun leerstof 'over boord' te moeten zetten. SCORM is een jaar of 12 geleden geïnitieerd, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijstrack jaarcongres Nederland Open in Verbinding (#in)

Op donderdag 24 maart aanstaande vindt in Utrecht het jaarcongres van Nederland Open in Verbinding (NOiV) plaats. Dit jaar kent dit gratis toegankelijke congres ook een 'onderwijstrack' (voorgezeten door H-P Köhler van Kennisnet). Hierin is aandacht voor: De aanwezigheid en betekenis van standaarden in het onderwijs. Open leermaterialen en open

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Activerend onderwijs met een DualBoard (#in)

Ik werd net geprikkeld door de kop New technology sparks new learning methods. Het artikel gaat over de introductie van een zogenaamde 'DualBoard' op een school. Dit is een soort interactief whiteboard, dat gebruikt wordt door middel van een los paneel waarop docenten en leerlingen kunnen schrijven, tekenen, mindmappen, enzovoorts.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De functionaliteit van sociale interacties bij Yammer (#in #yam)

Yammer is een microblog/slow chat tool, zoals Twitter, maar dan voor communicatie en interactie binnen organisaties en besloten netwerken. Een leesbare introductie is geschreven door Kelsey Blair. Volgens Neil Vidyarthi zijn er zes dingen die je als organisatie niet zonder een tool als Yammer kunt doen: Social Idea Generation. Alle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video over integratie ICT in het onderwijs (#in)

De Canadese Park Street Elementary School heeft onlangs een prijs gewonnen voor de integratie van technologie in het onderwijs. Scholen moesten hiervoor een video maken die laat zien hoe zij ICT toepassen. Wat mij in deze video opvalt, is het afwisselend gebruik van technologie. Je ziet student response systemen, games

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leermanagementinformatie 2.0 dankzij learning analytics (#in)

Learning analytics wordt in editie 2011 van het Horizon-rapport getypeert als één van de trends die over 4 en 5 jaar breed geadopteerd is binnen het onderwijs. Wat is het, wat kan de waarde ervan zijn voor het onderwijs, en welke uitdagingen komen hierbij kijken? George Siemens definieert learning analytics

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder