Een markt voor peer-to-peer leren? (#in)

Dankzij een tweet van Marco Derksen (@marketingfacts) ben ik terecht gekomen bij de blogpost Are You Ready for the New Peer-to-Peer Economy?. Om Malik beschrijft hierin beknopt een volgens hem belangrijke economische trend: de opkomst van de nieuwe "Peer-to-Peer"-economie. Binnen deze economie vinden transacties plaats tussen individuen of een groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Alternatieve beoordelingsmethoden bij online en blended learning (#in)

Cursussen (online of blended) worden in veel gevallen afgesloten met een paper. In Evidence of Learning Online: Assessment Beyond The Paper verkent Judith Boettcher alternatieve beoordelingsstrategieën. Daarbij vindt zij het belangrijk dat gebruik wordt gemaakt van -wat Clay Shirkey omschreef als- "cognitive surplus" “the shared, online work we do with

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Grenzen stellen: zo min mogelijk last van de organisatie (#cvimc #in #cvi2011)

Op 6 en 7 april aanstaande vindt in Domburg de tweejaarlijkse Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Gilde Opleidingen organiseert een aantal sessies rond het thema "De teammanager als spil in de organisatie". Eén van deze sessies gaat over het spanningsveld tussen centrale afspraken binnen specifieke situaties. Regels zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips voor het hanteerbaar maken van grote hoeveelheden informatie, applicaties en interacties (#in)

De afgelopen week heb ik o.a. geblogd over hanteren van massa's informatie via een 'probabilistische' instelling. Nelly Spanjersberg reageerde hier op door o.a. te verwijzen naar deze video van Dave Cormier, en -op basis hiervan- enkele tips te geven voor het efficiënt volgen van een Massive Open Online Course. Samen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open educational resources leiden nog niet tot andere onderwijspraktijken (#in #yam)

Dankzij Yammer kom ik deze morgen terecht bij het eLearning Paper Open Education: Changing Educational Practices. Dit paper bevat een aantal artikelen die allen illustreren dat we nog een lange, uitdagende, weg te gaan hebben als het gaat om de de implementatie van open educational resources: Open educational resources hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe bereidt het onderwijs de doelgroep voor op de huidige transitiefase (#in)?

Onze samenleving ontwikkelt zich van een industriële samenleving naar een postindustriële netwerksamenleving. Binnen deze laatste samenleving, die zich onder meer kenmerkt door een service economie, spelen de zogenaamde 21 century skills een belangrijke rol. In deze samenleving werken netwerken van zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) met elkaar samen, rond het creëren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Massa’s informatie hanteren via een ‘probabilistische’ instelling? (#in)

Volgens Cory Doctorow moeten we de zogenaamde information overload niet proberen te bestrijden met betere filtermethoden, maar door een ‘probabilistische’ instelling te hebben: een gemoedstoestand waarbij je rekening houdt met onzekerheden en risico’s. De zogenaamde overvloed aan informatie heeft volgens Doctorow namelijk een belangrijk bijeffect: veel informatie blijkt namelijk overtollig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Risico’s van e-portfolio’s voor beoordelen (#in)

Ilona Buchem vat een Duitstalig paper samen waarin de auteurs drie risico’s van beoordelingsportfolio’s voor het hoger onderwijs beschrijven: Studenten proberen zich te veel te conformeren aan regels en criteria. Met andere woorden: studenten stellen hun e-portfolio strategisch (‘onderwijskundig wenselijk’?) op. Je ziet dit ook bij andere beoordelingsmethoden terug (ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder