Open educational resources geven lerenden meer controle (#in)

Open educational resources zouden er wel eens toe kunnen bijdragen dat studenten meer controle krijgen over hun eigen leerproces. Die conclusie trekt Mary Grush op basis van een beknopt vraaggesprek met Trent Batson, executive director van de Association for Authentic, Experiential, and Evidence-based Learning (AAEEBL), Gerry Hanley, Executive Director van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Privacy, cloud computing en risico’s (#in)

Cloud computing wordt steeds vaker toegepast, ook in het onderwijs. Deze ontwikkeling leidt tot vragen rond beveiliging en privacy (vooral als je gebruik maakt van zogenaamde 'gratis' diensten). Er verschijnen dan ook steeds vaker publicaties over deze thema's. Privacy and Cloud-­‐Based Educational Technology in British Columbia is zo'n uitgave. Ondanks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat maakt leren in netwerken krachtig (#in)

In Unleashing the Power of Networked Learning beschrijft Martha Stone Wiske dat studenten steeds meer belangstelling krijgen voor leren in netwerken. Uit deze blogpost haal ik ook een aantal kenmerken van deze manier van leren, zoals: Lerenden participeren op een veel actievere manier in het leerproces (learner-generated). Social presence is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

IPAD: onderwijsmodel voor de iPad (#in)

SESI (een organisatie gericht op speciaal onderwijs) heeft een model ontwikkeld voor het gebruik van de iPad binnen het onderwijs. Dit model rust op vier pijlers: I = Involvement P = Preparation A = Application D = Development Hierbij spelen speciaal ontwikkelde apps een belangrijke rol, evenals samenwerking tussen onderwijsgevenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stem toch maar op je favoriet bij de Nederlandse e-learning award 2011 (#in)

Deze blogpost schrijf ik met gemengde gevoelens. Ik ga jullie namelijk oproepen om mee te doen aan de verkiezing van de publieksprijs van de Nederlandse e-learning award. Dit jaar zijn vier projecten genomineerd voor de Best Practice Award (e-learning die zich heeft bewezen), en drie projecten voor de Innovatieve Award.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leernetwerken en drie typen flexibiliteit (#in)

Educational Innovation with Learning Networks: some pertinent tools and developments is een paper dat hoofdzakelijk is geschreven door een aantal van mijn huidige collega's. Peter Sloep cs stellen hierin dat de benadering van leernetwerken beter aansluit bij de ontwikkeling van professionals, dan formele manieren van leren. Dit heeft vooral te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tranformatie van politiek voorwaardelijk voor transformatie onderwijs (#in)

In de VS is vrij recent het boek 'Liberating learning: Technology, Politics, and the Future of American Education' van John Chubb en Terry Moe verschenen. Naar aanleiding hiervan sprak Education Next met de auteurs en met criticus Larry Cuban over de transformatie van het onderwijs, als gevolg van ICT. Chubb

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder