De sessies over de teammanager centraal van Gilde Opleidingen (#in #cvimc)

Aanstaande woensdag start in Domburg de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI). Op deze weblog heb ik een aantal malen aandacht besteed aan de sessies van mijn oud-werkgever Gilde Opleidingen (ik heb de invulling van 'ons huis'  mee mogen organiseren): Workshopronde 1 en 2 (dubbele sessie): Workshop over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar ik deze week naar toe had willen gaan… (#in #cvimc #elearningcongres)

…als ik mezelf had kunnen opdelen: Vandaag naar TEDx Maastricht. Overigens live via video te volgen. De twitter hash tag is #TEDxMaastricht. Ik heb tijdens de lunch wat fragmenten bekeken, en me gerealiseerd dat presentaties vooral bedoeld zijn om te inspireren, en minder om kennis te delen. Sprekers vertellen vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf typen ‘verstand’ voor een leerzaam gebruik van web 2.0 (#in)

In Learning 2.0: How digital networks are changing the rules schrijft Melanie L. Sisley dat nieuwe technologie de potentie heeft om het individu centraal te stellen binnen diens eigen ontwikkelingsproces. Immers: the evolution of Web 2.0 is providing a stage for anyone to express a digital presence and contribute thoughts

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

It’s about pedagogy, stupid! (#in)

Dit is de titel van een masterclass over ICT in het onderwijs, die ik vanmiddag verzorg tijdens het symposium Beroepsonderwijs op 1, dat georganiseerd wordt door Stichting Consortium Beroepsonderwijs, Stichting Mobiliteitsleren en Stichting Praktijkleren. Mensen die enthousiast zijn over ICT in het onderwijs zijn vaak enorm technologie-gedreven. Het gaat er

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Indicatoren van de effectiviteit van sociale media (#in)

Ruim tien jaar geleden werd binnen het 'e-learning wereldje' steeds vaker de nadruk gelegd op return on investment (ROI): wanneer betaalt de investering in e-learning zich terug. Een benadering die enerzijds leidt dat we terecht kritisch kosten-baten afwegingen moeten maken, maar anderzijds ook innovaties om zeep kan helpen als te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kunnen onderwijsinnovaties worden opgeschaald? (#in)

Al Zollar stelt in How Can We Scale Educational Innovations? een interessante vraag. Hij signaleert dat onderwijsvernieuwingen links en rechts bottom up ontstaan. Hoe kunnen deze innovaties duurzaam en op grote schaal worden doorgevoerd? Will it be the classic market driven forces of for-profit innovation driven by venture capital and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning implementeren: geleerde lessen (gastcollege) (#in)

Vanavond mag ik bij de post-HBO opleiding e-learning van Fontys Extens weer een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning. Als voorbereiding heb ik de studenten gevraagd een ervaren collega binnen de eigen organisatie kort met een videocamera (die zij hebben gekregen) te interviewen over de belangrijkste leerpunten (do's en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Lerenden motiveren via ICT kan ook eenvoudig zijn (#in)

Barbara Cagle beschrijft drie eenvoudige manieren waarmee je lerenden meer kunt betrekken bij het onderwijs, door meer gebruik te maken van de technologie uit hun leefwereld. Je kunt mobiele telefoons gebruiken om lerenden vragen voor te leggen. Cagle somt daarbij een aantal praktische tips op. Zij schrijft onder meer: The

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder