Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien jaar een eigen bedrijf als zelfstandig adviseur, projectleider en docent

Vandaag is het exact tien jaar geleden dat ik gestopt ben met werken in loondienst, en gestart ben als zelfstandig adviseur,  projectleider en docent op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met digitale technologie. Tijd van een korte terugblik en vooruitblik. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan AI gebruikt worden als katalysator voor onderwijsverandering?

Karen Cangialosi stelt dat AI kan bijdragen aan een fundamentele hervorming van het onderwijssysteem, mits het niet simpelweg wordt ingezet als een technische oplossing om bestaande processen efficiënter te maken. De kernvraag moet volgens haar zijn: “Hoe kan AI bijdragen aan een inclusiever, rechtvaardiger en zinvoller onderwijssysteem?” This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebrek aan begeleiding van lerenden is het probleem, niet generatieve AI

In de bijdrage “Gen AI Isn’t the Problem—The Lack of AI Guidance for Students Is” beargumenteert Tom Daccord dat recente rapporten die beweren dat AI-tools het leren belemmeren, een verkeerde conclusie trekken. Volgens hem ligt het probleem niet bij de AI-toepassingen zelf, maar bij het gebrek aan begeleiding voor lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerp- en didactische principes voor virtual reality

Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder