AI bij beoordelen en feedback: over mogelijkheden en de noodzaak tot veranderen

De discussie over de gevolgen van (generatieve) AI op de wijze waarop we lerenden beoordelen en feedback geven zet zich voort en is voorlopig nog niet ten einde. In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee bijdragen over dit onderwerp. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een antwoord krijgen is iets anders dan iets begrijpen (en daarom moet je uitkijken met generatieve AI-toepassingen voor het verkrijgen van antwoorden)

Wanneer ik tijdens presentaties en workshops vraag naar de taken waarvoor deelnemers generatieve AI-toepassingen inzetten, scoort ‘Het zoeken naar antwoorden’ doorgaans het hoogst. Tony Hirst beargumenteert echter dat je juist daar voorzichtig mee moet zijn. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Menselijkheid in het intelligente tijdperk: call for proposals Online Educa 2025 (#oeb25)

De OEB in Berlijn is wellicht de meest belangrijke conferentie over leren, ontwikkelen, opleiden en onderwijs en digitale technologie. Vertegenwoordigers van verschillende sectoren zoals onderwijs, zorg, bedrijfsleven en overheid uit verschillende landen komen samen in de Duitse hoofdstad om kennis uit te wisselen. De 31ste editie wordt gehouden van 3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien jaar een eigen bedrijf als zelfstandig adviseur, projectleider en docent

Vandaag is het exact tien jaar geleden dat ik gestopt ben met werken in loondienst, en gestart ben als zelfstandig adviseur,  projectleider en docent op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met digitale technologie. Tijd van een korte terugblik en vooruitblik. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan AI gebruikt worden als katalysator voor onderwijsverandering?

Karen Cangialosi stelt dat AI kan bijdragen aan een fundamentele hervorming van het onderwijssysteem, mits het niet simpelweg wordt ingezet als een technische oplossing om bestaande processen efficiënter te maken. De kernvraag moet volgens haar zijn: “Hoe kan AI bijdragen aan een inclusiever, rechtvaardiger en zinvoller onderwijssysteem?” This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder